Planiraš pokrenuti vlastiti paušalni obrt i imaš mnogo nepoznanica pred sobom? Ili već imaš svoj paušalni obrt, ali si zapeo/la u nekom dijelu poslovanja pa tražiš kvalitetne savjete? Pokušavaš pronaći odgovore na svoja pitanja o paušalnom obrtu, ali ih nikako ne uspijevaš pronaći?
Srećom, imam sjajno rješenje za tebe – 105 kvalitetnih odgovora na najčešća pitanja paušalnih obrtnika u 2020. godini.
Otvaranje i vođenje paušalnog obrta može biti itekako stresno jer ćeš prije ili kasnije naići na neki problem ili nepoznanicu – koju nećeš znati riješiti. Potraga za odgovorima na internetu može biti dugotrajna pa ti treba neki prečac do rješenja.
Ispod u ovom tekstu nalazi se čak 105 odgovora na najčešća pitanja obrtnika paušalaca. Pitanja i odgovori prikupljeni su iz raznih grupa, foruma i zajednica – a sve s ciljem da na jednom mjestu pronađeš hrpu korisnih savjeta koji će ti pomoći u paušalnom obrtu.
Kako bih ti olakšao pretraživanje, odgovore sam podijelio u nekoliko smislenih cjelina. Ovisno o tome u kojoj si fazi s paušalnim obrtom odaberi neku od sljedećih kategorija (ili jednostavno odskrolaj niže i pogledaj sva pitanja i odgovore):
Prije pokretanja paušalnog obrta
Dokumentacija u paušalnom obrtu
Nadam se da će ti ovaj članak pomoći i da ćeš pronaći odgovor na svoje pitanje. Ako ne uspiješ pronaći željeni odgovor napiši na dnu stranice u komentare što te zanima ili me kontaktiraj na kontakt@markozupanic.hr
NAPOMENA: Svi savjeti navedeni u ovome tekstu su osobno mišljenje autora i postoji mogućnost da neki savjeti nisu točni. Autor ovog teksta nije odgovoran za postupke i radnje čitatelja. Prije daljnjih radnji svaku informaciju provjerite kod nadležnih državnih tijela i institucija nadležnih za vaše poslovanje.
Prije pokretanja paušalnog obrta
Što trebaš znati prije nego što pokreneš paušalni obrt?
Planiraš li tek pokrenuti paušalni obrt, zasigurno imaš mnogo pitanja. Sjećam se vremena kada sam i ja bio u tvojoj situaciji – i kada sam otvarao svoj vlastiti obrt. Uz strah koji se pojavio zbog velikog iskoraka u životu (jer otvaranje obrta to jest) mučilo me i mnoštvo drugih pitanja.
Tada nisam u potpunosti znao koja sve prava i obaveze imaju paušalni obrtnici. Nisam bio siguran kolika će mi biti davanja u obrtu i da li se više isplati otvoriti obrt ili jdoo. Također, brinula me birokracija o kojoj gotovo svi pričaju negativno, ali i može li moja biznis ideja uopće privući dovoljan broj klijenata. Povrh svega, pitao sam se: Hoću li uspjeti i hoću li ikada požaliti što sam otvorio svoje obrt?
U tom samom začetku razvoja poslovnih planova jako je važno imati kvalitetne informacije iz prve ruke. Srećom, kroz razne projekte upoznao sam mnoge uspješne ljude – koji su mi bili podrška. Njihove savjete, ali i svoja iskustva donosim ti u nastavku teksta.
Ako još uvijek razmišljaš je li pametno otvoriti vlastiti obrt i isplati li se riskirati – evo sjajnih odgovora:
Zašto ljudi otvaraju paušalne obrte?
Istraživanja su pokazala kako više od 80% ljudi u Hrvatskoj razmišlja o otvaranju vlastitog biznisa. Uglavnom je razlog tako visokog postotka nezadovoljstvo trenutnim poslom i situacijom u životu. No, motivacija za pokretanjem vlastitog obrta zaista je jako raznolika – i svatko ima neke svoje razloge zašto želi otvoriti obrt.
Primjerice, neki ljudi imaju mnoštvo kreativnih ideja i žele te ideje pretvoriti u nešto opipljivo – što će pridonijeti boljitku svijeta. Drugi žele samostalno planirati vrijeme kada će raditi, a kada će uživati u blagodatima slobodnog vremena. Trećima je motivacija novac, četvrti žele raditi s boljim klijentima, peti žele putovati svijetom i zarađivati, itd. Dakle, svatko ima neku svoju motivaciju.
Meni osobno je motivacija za pokretanje obrta bila – sloboda. Točnije, sloboda da samostalno planiram svoje vrijeme kroz dan, sloboda da radim od gdje želim (npr. iz kafića, s plaže, iz vlaka) i sloboda da samostalno biram klijente s kojima ću surađivati. Također, pokretanje vlastitog obrta bio je dio mojeg velikog životnog projekta 1000 dana do uspjeha – o kojem više možeš saznati ovdje.
Isplati li se pokrenuti paušalni obrt?
S obzirom na to da tražiš informacije o pokretanju vlastitog biznisa, pretpostavljam da neku svoju vlastitu motivaciju za otvaranje obrta već imaš. Sljedeće važno pitanje jest – isplati li se pokrenuti paušalni obrt?
Važno je razumjeti kako je svaki biznis – ništa više nego jednostavna matematika koju svatko razumije. Primjerice, želiš li zarađivati 15.000 kuna mjesečno trebaš 5 klijenta mjesečno od kojih će ti svaki platiti 3.000 kuna. Ili trebaš 150 klijenta mjesečno od koji će svaki na tvoj račun uplatiti 100 kuna. Dakle, isplativost biznisa je prilično lako izračunati.
Koliko će tvoj biznis zarađivati ovisi isključivo o tebi – o tvojem zalaganju, trudu i željom za zaradu. Važno je da na samome startu definiraš koliko sati tjedno želiš raditi i koliko želiš da bude tvoja zarada po satu. Nakon toga potrebno je definirati koliko ti klijenata treba za željenu zaradu – i to je više manje to.
Neki će radije raditi manje (i zarađivati manje), ali uživati u više slobodna vremena. Drugi će željeti zaraditi velike svote novca pa će raditi po cijele dane – kako bi stigli do tog cilja. Treći će se čvrsto držati svojih ciljeva – i vjerujem da će ti oni reći kako se isplati pokrenuti paušalni obrt.
Je li bolje otvoriti obrt ili jdoo?
Odluka je na tebi. Naime, i jedna i druga vrsta poslovanja imaju svoje prednosti – a sve ovisi čime ćeš se baviti u svojem biznisu. Mnogi kažu kako je paušalni obrt trenutno najisplativiji način poslovanja, što i nije daleko od istine. No, obrt kao takav ima neka svoja ograničenja, koja u jdoo ne postoje.
Jedna od glavnih prednosti obrta je što možeš raspolagati svim sredstvima koja zaradiš kako god želiš. Kod tvrtke (jdoo) si trebaš isplaćivati fiksnu plaću, dok ćeš na ostatak sredstava koja želiš povući iz tvrtke trebati platiti dosta velike namete. Kod obrta nemaš puno papirologije koju treba voditi pa većina manjih obrtnika ne treba stalni angažman knjigovodstvenih servisa.
Otvaranje jdoo je poželjno u situacijama kada želiš pokrenuti biznis za koji nemaš formalno obrazovanje. Kod tvrtke (jdoo) možeš registrirati bilo koju djelatnost, dok si kod obrta ograničen/a samo slobodnim djelatnostima, odnosno onima za koja imaš potrebnu stručnu spremu.
Istina jest da su u paušalnom obrtu trenutno najmanja davanja, ali to se lako može promijeniti u narednim godinama. Prije nego što se odlučiš za obrt ili jdoo svakako otiđi na sastanak s knjigovođom i nadležnim državnim službenicima – koji će ti detaljno pojasniti koje su prednosti obrta (ili tvrtke) i što se sve može registrirati kao obrt.
Može li zaposlena osoba pokrenuti obrt?
Da, zaposlena osoba može pokrenuti obrt ili tvrtku (jdoo). Trenutni zakonski okvir omogućava stalno zaposlenim osobama da uz svoj stalni posao pokrenu i posao sa strane – odnosno pokrenu paušalni obrt ili jdoo.
Dakle, ako već radiš negdje to te ne bi trebalo spriječiti u naumu da svoje kreativne ideje polako pretvaraš u uspješan biznis. Prednost ovakvog paralelnog razvoja biznisa sa strane jest što imaš stalni priljev novca od stalnog posla pa ne trebaš brinuti o financijama. Nedostatak razvoja dodatnog posla jest što se ne možeš u potpunosti posvetiti razvoju svojih ideja već posao razvijaš u svoje slobodno vrijeme.
Stalno zaposlena osoba ima i neke pogodnosti što se tiče plaćanja davanja državi. Naime, osobe koje rade negdje drugdje ne trebaju plaćati pune iznose davanja u svojem obrtu ili tvrtki jer to za njih već radi njihov trenutni poslodavac.
Kako pronaći kvalitetnu ideju za biznis?
Pronalazak kvalitetne biznis ideje definitivno igra važnu ulogu prilikom pokretanja bilo kakvog biznisa, ali ideja ipak nije od presudne važnosti za uspjeh. Širom svijeta milijuni ljudi ovog trenutka razmišljaju o svojim kreativnim i zanimljivim poslovnim idejama – ali te ideje uglavnom ostaju nerealizirane.
Kvaliteta realizacije ideje je ono što razlikuje uspješne i manje uspješne poduzetnike. Kvalitetna realizacija loše ideje donijeti će puno bolje rezultate nego loša realizacija dobre ideje.
Što se tiče odabira ideje za biznis možeš ići u dva smjera: (1) možeš razvijati neku potpuno novu ideju koja još ne postoji na tržištu pa trebaš izgraditi interes ljudi ili (2) možeš razvijati neku već dobro poznatu ideju no na neki novi način kako bi savladao/la konkurenciju.
Kako testirati poslovnu ideju i saznati je li ideja dobra?
Nakon što definiraš ideju za biznis, preporučujem da je testiraš uz pomoć digitalnih kanala. Danas su gotovo svi klijenti koje ciljaš online, a testiranje ideja putem digitalnih kanala donosi mnoštvo benefita.
Prije svega moraš napraviti nekoliko kreativnih oglasnih jedinica kojima ćeš privući pažnju korisnika (bez obzira na to što tvoj biznis još ne funkcionira). Budžet (koji ne treba biti velik) ravnomjerno raspodijeliš na prije kreirane oglasne jedinice – te pratiš rezultate oglašavanja (prema ciljanoj grupi ljudi). Zahvaljujući sjajnoj metrici digitalnih kanala dobit ćeš precizne brojke iz kojih ćeš lako iščitati ima li tvoja biznis ideja potencijal za daljnji razvoj.
Valja naglasiti kako ovakvo testiranje nije garancija da će korisnici, jednom kada tvoj biznis zaživi, zaista i kupovati tu uslugu ili proizvod od tebe. Ipak, svako testiranje ideje bolje je nego nikakvo – jer na stvarnoj grupi ljudi možeš saznati budiš li svojom idejom interes tih ljudi.
Kako izraditi poslovni plan za budući biznis?
Poslovni plan je temeljni dokument svakog biznisa u kojem jasno definiraš čime će se tvoj biznis baviti, koji su poslovni i financijski ciljevi tvojeg biznisa – i kako želiš razvijati biznis. Mnogi smatraju kako je poslovni plan u nekim segmentima suvišan, no novim poduzetnicima služi kao sjajan orijentir kako trebaju razvijati svoj biznis i pokazuje ostvaruju li zacrtane ciljeve.
Izrada poslovnog plana je personalizirani proces jer u prvi plan stavljaš svoje želje i potrebe. Kako sam rekao u uvodu, svatko od nas ima drugačiju motivaciju zbog koje pokreće vlastiti biznis – a ta motivacija (razlog) treba biti temelj stvaranja poslovnog plana. Ako želiš puno novca napravi plan u kojem ćeš raditi puno i za velike novčane svote, ako želiš više slobodnog vremena napravi plan u kojem ćeš raditi manje i više uživati u životu.
Poslovni plan mora biti ambiciozan, ali uz jasno definirane ciljeve. Također, pametno je striktno definirati rokove unutar kojih se nešto želi postići jer samo tako ćeš to i ostvariti u planiranom vremenu. Trebaš li pomoć oko izrade poslovnog plana možeš me kontaktirati na email kontakt@markozupanic.hr
Je li super biti sam svoj šef?
Jedna od prvih pomisli ljudi koji planiraju pokrenuti vlastiti biznis jest – neću više imati šefa nad glavom. No, je li ta tvrdnja istinita? U neku ruku jest, ali valja naglasiti kako sada nemaš više samo jednog šefa nad glavom – već su svi tvoji klijenti sada tebi svojevrsni šefovi.
Biti sam svoj šef definitivno nosi mnoštvo prednosti, ali i neke nedostatke. U mojem dosadašnjem iskustvu, glavna prednost vlastitog biznisa jest što mogu raditi kada i gdje želim. Ne postoji fiksna satnica i mjesto uz koje sam vezan i to je zaista fenomenalno.
Nedostatak vlastitog biznisa jest taj što se vrlo lako upustiš u ljenčarenje pa te počnu pritiskati rokovi koje si dogovorio/la s klijentima. Naučio sam s vremenom da trebam dan isplanirati unaprijed i striktno se držati tog plana jer u protivnom izgubim pola dana na razne gluposti. Dakle, moraš kao sam svoj šef preuzeti ozbiljnu kontrolu nad vremenom u kojem ćeš raditi poslovne zadatke za klijenta.
Kada zbrojim sve prednosti i nedostatke koje mi je donio vlastiti biznis – mogu reći kako obožavam biti sam sebi šef. Mogućnost da slobodno planiram dan i da radim gdje i kada hoću zaista je neprocjenjiva. Vjerujem da će se i drugi samozaposleni složiti sa mnom i da će reći kako je super biti samo svoj šef.
Na što trebaju pripaziti oni koji ulaze u poduzetnički svijet?
Kontrola vremena. Iako sam već prije istaknuo kako je jako bitno unaprijed planirati dan, još ću jednom to naglasiti. Pravilno planiranje vremena i izvršavanje zadataka unutar rokova – pružit će ti istinsku sreću i eliminirat će stres iz tvojeg života.
Kvalitetan priljev novca. Novac je itekako važan u životu svake osobe, a mnogi to shvate tek onda kada novca nemaju. Pripazi da uvijek imaš dovoljno klijenata i da si zadovoljan/na financijama u svojem biznisu. Štedi i planiraj unaprijed financije – jer novac ti uvijek treba.
Zadovoljni klijenti. Uvijek, ali baš uvijek – daj minimalno 100% svojeg znanja i truda u svaki projekt koji radiš. Zadovoljni klijenti najbolja su reklama za tvoj biznis. Želiš li da te tvoji klijenti obožavaju – nadmaši njihova očekivanja i ponudi veću vrijednost od dogovorene.
Balans privatnog i poslovnog života. Mnogi “svježi” poduzetnici zakopaju se do grla u posao i tada jako trpi njihov privatni život. To nikako ne želiš. Važno je ostvariti kvalitetan balans privatnog i poslovnog života – i nikako ne miješati te dvije stvar. Svaka osoba treba odmor i tvoj biznis može nekoliko dana bez tebe – vjeruj mi.
[members_not_logged_in]
Ovaj članak osmišljen je kao svojevrsni vodič za pokretanje i poslovanje paušalnog obrta. Članak ukupno sadrži čak 14.000 riječi – i sve ovo iznad bio je tek uvod u članak. Želiš li saznati sve što te zanima o paušalnom obrtu – vrijeme je da se logiraš u MarkoZupanic.hr Premium sustav.
U nastavku članka donosim ti još 90-ak vrijednih i važnih lekcija koje moraš znati prije nego kreneš s poslovanjem paušalnog obrta. Od toga kako pokrenuti paušalni obrt, koji su konkretni koraci pokretanja, koja je potrebna papirologija, preko toga kako startati s poslovanjem i koju dokumentaciju predavati državi pa sve do konkretnih savjeta i ideja za rad s novim klijentima.
Želiš li pokrenuti paušalni obrt – registracija u MarkoZupanic.hr Premium klub i čitanje ovog članka biti će ti jedan od najboljih početnih poteza. Informacija u članku je zaista puno i ako nisi spreman/na uložiti malih 5.67 eura u edukaciju – možda poduzetništvo i nije dobar izbor za tebe. Prijavi se i saznaj sve što trebaš o paušalnom obrtu.
[/members_not_logged_in]
[members_logged_in]
Kako dobiti poticaje za samozapošljavanje prilikom otvaranja paušalnog obrta?
Otvaranje i poslovanje obrta može biti veliki financijski izdatak. Prije nekoliko godina tek su se rijetki hrabri pojedinci odlučivali na pokretanje vlastitog biznisa jer su sve morali financirati vlastitim sredstvima. Posljednjih je godina država izašla u susret ljudima koji žele otvoriti svoje biznise – pa nude razne poticaje za samozapošljavanje.
Pokretanje biznisa (obrta ili tvrtke) znatno je lakše uz financijska sredstava koja država daje pojedincima na raspolaganje. Planiraš li pokrenuti paušalni obrt ili tvrtku – svakako pogledaj kakve sve financijske mogućnosti imaš na raspolaganju.
Ove je godine iznos sredstava dostupnih za samozapošljavanje još rastao pa je sada lakše no ikad pokrenuti biznis – uz poticaje države. U nastavku ti donosim odgovore na najčešća pitanja budućih poduzetnika, a vezano uz dobivanje potpora za samozapošljavanje.
Što su potpore za samozapošljavanje?
Potpore za samozapošljavanje zamišljene su kao početna financijska injekcija države ljudima koji otvaraju biznis. Proteklih su godina te potpore bili na raspolaganju isključivo osobama koje su nezaposlene, no u zadnjem se periodu projekt mjera proširio – pa sada mnogi mogu računati na financijske potpore.
Želiš li dobiti potporu za samozapošljavanje trebaš biti prijavljen/a na Zavod za zapošljavanje i ne bi smio/smjela biti u radnom odnosu. Potpore za samozapošljavanje možeš tražiti prije otvaranja vlastitog biznisa, a nakon dobivanja potpore vezan/a si ugovorom da ćeš ispuniti sve dogovorene uvjete.
Koliko iznose potpore za samozapošljavanje u 2020. godini?
Ove je godine iznos potpora za samozapošljavanje povećan i iznosi 100.000 kuna. Konkretno, pokrećeš li biznis maksimalna svota novca koju možeš dobiti kao poticaj od države iznosi 100.000 kuna. Ova novčana svota mnogima bi trebala biti i više nego dovoljna za pokretanje uspješnog biznisa.
Novčana svota koju pojedinac koji otvara paušalni obrt ili tvrtku traži može biti i manja od 100.000 kuna. Pravilima je određeno koje sve troškove možeš pokriti ovim financiranjem. Prikupljanjem i prilaganjem troškovnika odnosno ponuda tvrtki čije usluge i proizvode nabavljaš – definiraš koliko novaca tražiš od države.
Uz potporu za samozapošljavanje, mali poduzetnici na raspolaganju imaju i Potporu za proširenje poslovanja. Pravila su znatno drugačija nego u gore opisanoj mjeri za samozapošljavanje, a maksimalni iznos za proširenje poslovanja može iznositi do 55.000 kuna.
Tko sve ima pravo na dobivanje potpora za samozapošljavanje?
Potpore za samozapošljavanje u pravilu su namijenjene osobama koje su nezaposlene i koje su već neko vrijeme prijavljene na Zavodu za zapošljavanje. Ipak, otvorene su i neke druge mogućnosti – što daje puno manevarskog prostora za sve koji žele pokrenuti vlastiti biznis.
Ako trenutno radiš, a želiš započeti vlastiti biznis (full-time) također možeš doći do potpora. Potrebno je da ti poslodavac dade otkaz, prijaviš se na Zavod za zapošljavanje te nagovijestiš kako želiš pokrenuti vlastiti obrt ili tvrtku. Osoba u Zavodu za zapošljavanje trebala bi ti dati daljnje informacije – kako doći do potpora za samozapošljavanje.
Pravo na potpore imaju i osobe koje su prethodno već imale vlastiti obrt ili tvrtku. No, u njihovom slučaju pravila za dobivanje potpora su znatno stroža te će morati uložiti više truda kako bi stigli do financijske injekcije države.
Kako se dobivaju potpore za samozapošljavanje?
Prvi korak dobivanja potpora jest da si prijavljen/a kao nezaposlena osoba na Zavodu za zapošljavanje. Kada zadovoljiš taj uvjet potrebno se javiti službeniku Zavoda s idejom pokretanja vlastitog biznisa. Službenik će te tada uputiti na sve relevantne izvore koji ti mogu pomoći u informiranju oko financijskih poticaja.
Nakon što se sa službenikom Zavoda dogovoriš da želiš poticaje trebat ćeš otići na savjetovanje. Tamo ćeš dobiti sve relevantne informacije oko pokretanja biznisa, a također ćeš trebati izraditi i poslovni plan – na temelju kojeg ćeš se “natjecati” za financijske potpore.
Kada ti nadležni ured odobri prijavu za potpore, slijedi potpisivanje ugovora – te rješavanje ostalih potrebnih dokumenata. Dakako, postoji mogućnost da ured odbaci tvoju prijavu – u tom slučaju možeš se žaliti na odluku te čekati razrješenje žalbe.
Cijeli proces od prijave na Zavod pa do dobivanja financija traje uglavnom oko mjesec dana, no ovisi o tvojem prebivalištu. U nekim županijama uredi brže rješavaju zahtjeve korisnika, dok su u drugim županijama prilično spori – pa se cijeli proces može otegnuti na više mjeseci.
Trebam li ići na edukacije za dobivanje financijskih potpora?
Da, edukacije su svojevrstan filter kroz koji prolaze svi koji planiraju pokrenuti vlastiti biznis. Naime, već na edukacijama može se razaznati tko misli ozbiljno, a tko još uvijek nije siguran hoće li pokrenuti biznis.
Putem edukacija službenici pokušavaju buduće poduzetnike upoznati s time što ih čeka kada krenu u poduzetničke vode. Nastoje im prenijeti osnovne informacije kako o budućem poslovanju, tako i o uvjetima za dobivanje potpora za samozapošljavanje.
Edukacije također imaju zadaću pomoći budućem poduzetniku u stvaranju poslovnog plana kojeg će priložiti prijavi na potpore.
Mogu li dobiti potpore ako sam dobio otkaz?
Da, potpore za samozapošljavanje mogu dobiti osobe koje su dobile otkaz u tvrtki u kojoj su radile. Nažalost, ako samostalno daš otkaz onda nemaš pravo na poticaje za samozapošljavanje – pa pripazi na to.
Mnogi se slažu kako je sporazumno razilaženje s trenutnim poslodavcem također dobar potez za dobivanje potpora za samozapošljavanje. Prije nego što daš ili dobiješ otkaz svakako provjeri što tvoj nadležni državni ured kaže o uvjetima za dobivanje poticaja za samozapošljavanje.
Mogu li dobiti poticaje ako sam već bio vlasnik obrta ili tvrtke?
Osobe koje su već imale vlastiti obrt ili tvrtku također se mogu kandidirati za dobivanje potpora za samozapošljavanje. Dakako, zbog posebnosti slučajeva – za takve osobe vrijede neka drugačija pravila pa će trebati uložiti više truda da bi stigli do poticaja.
Na internetu je moguće pronaći neke nepotvrđene informacije koje govore kako je potrebno proći minimalno godinu dana od zatvaranja tvrtke ili obrta – kako bi se steklo pravo na traženje potpora. No, to su nepotvrđene informacije – pa je najbolje točne informacije potražiti u nadležnim državnim uredima, odnosno Zavodu za zapošljavanje.
Postoje li potpore za osobe čiji obrt već posluje?
Da, osobe čiji obrt je trenutno u funkciji i uspješno posluje na raspolaganju imaju mogućnost dobivanja Potpore za proširenje poslovanja. Radi se o financijskoj potpori koja je namijenjena isključivo onima koji žele unaprijediti svoje poslovanje.
Putem potpore za proširenje poslovanja moguće je dobiti maksimalno 55.000 kuna. Uvjeti za dobivanje te potpore razlikuju se od Potpore za samozapošljavanje, a sve potrebne informacije možeš dobiti u nadležnom uredu.
Trebam li čuvati račune za opremu/usluge koje kupujem?
Dobivena financijska sredstava potrebno je pravdati unutar 12 mjeseci od prihvaćanja zahtjeva za potporama (u prvih 6 mjeseci pravdanje opreme). Stoga, potrebni su ti svi računi za opremu i usluge koje si nabavljao/la – kako bi mogao/la dokazati da si financijska sredstava potrošio/la namjenski.
S domaćim tvrtkama ne bi trebalo biti problema oko izdavanja računa, ali dobro pripazi kakve račune dobivaš ako opremu ili usluge nabavljaš u inozemstvu. Ako nisi siguran/na oko nabavke proizvoda i usluga iz inozemstva – prije nabavke svakako porazgovaraj s referentom koji je zadužen za tvoju financijsku potporu.
Kako se pravdaju sredstva iz potpora za samozapošljavanje?
Prilikom potpisivanja ugovora o financijskim potporama za samozapošljavanje striktno su definirani rokovi u kojima trebaš pravdati utrošak sredstava. Te rokove ne smiješ preskočiti i zaboraviti jer u slučaju nekih nedostataka moraš dobivena sredstava vratiti Zavodu za zapošljavanje.
Ako se ne varam (ovo nije provjerena informacija) potrošnju sredstava moraš pravdati unutar prvih 6 mjeseci (za opremu), dok finalni izvještaj trebaš predati prije isteka 12 mjeseci od potpisivanja ugovora. Napominjem, ovo nisu provjerene informacije – pa provjeri s nadležnim referentom kada trebaš pravdati potrošena sredstava.
Samo pravdanje sredstava svodi se na prilaganje računa koji pravdaju dobivena sredstava prema troškovniku. Nisu dozvoljena velika odstupanja cijene nabavljene opreme – u odnosu na ponude koje dostavljaš prilikom potpisivanja ugovora.
Više informacija o mjerama za samozapošljavanje možeš pronaći na web stranici mjere.hr
Kako otvoriti paušalni obrt i što je sve potrebno za pokretanje obrta?
Pokretanje obrta predstavlja veliku prekretnicu u životu osobe koja prvi puta pokreće vlastiti biznis. Puno je nepoznanica, strahova i potencijalnih zamki – no sve to možeš riješiti kvalitetnim informiranjem. Želiš li otvoriti vlastiti obrt onda svakako nastavi čitati ovaj članak jer čeka te puno kvalitetnih informacija.
Prije pokretanja obrta trebaš pribaviti potrebnu dokumentaciju, odabrati sjedište, ime obrta i još nekoliko drugih stvari. Kada imaš sve spremno možeš krenuti u proces otvaranja obrta – ili online ili u nadležnom ureda državne uprave.
Činjenica je da obrt ne pokrećeš svakog tjedna pa predlažem da se zaputiš u državni ured i tamo saznaš sve informacije koje ti nedostaju. Ja sam obrt pokrenuo fizički u državnom uredu, no koliko vidim iskustva ljudi s otvaranjem obrta online su također super – tako da sam/a odaberi što ti više odgovara.
U ovom poglavlju ću ti odgovoriti na najčešća pitanja koja budući obrtnici postavljaju prije pokretanja obrta. Pitanja je puno, tako da ćeš dobiti kvalitetne informacije koje ti zasigurno trebaju – prije samog pokretanja obrta. Preporučujem da svratiš i na moj iznimno opsežan članak Što je paušalni obrt u kojem sam objasnio kako pokrenuti paušalni obrt i što je sve potrebno.
Kako započeti proces otvaranja paušalnog obrta?
Proces otvaranja paušalnog obrta zapravo započinje onog trenutka kada doneseš čvrstu odluku da želiš stvoriti vlastiti biznis. Nakon toga sve se više manje svodi na pribavljanje potrebne dokumentacije i definiranje “identiteta” tvojeg budućeg obrta te odabira djelatnosti kojima ćeš se baviti.
Prvi službeni korak otvaranja obrta je posjet uredu državne uprave u kojem se bave obrtima ili posjet sustavu eGrađani. U državnom uredu možeš saznati sve informacije koje ti još nedostaju, kao i točno definirati koje djelatnosti smiješ obavljati i pod kojim uvjetima.
Nakon toga predaje se sva potrebna dokumentacija i zahtjev za pokretanjem obrta. Slijedi period u kojem službenici razmatraju tvoje papire, i ako je sve u redu, tvoj obrt može krenuti s radom za nekih 10 dana od dana predaje dokumentacije. Dakako, vrijeme između predaje dokumentacije i početka poslovanja može se razlikovati od ureda do ureda – no u pravilu se sve može riješiti u manje od 2 tjedna.
Mogu li otvaranje obrta obaviti online?
Da, otvaranje obrta moguće je obaviti i online putem. Dovoljno je imati pristup sustavu eGrađani na koji se možeš spojiti elektronskom osobnom iskaznicom i odgovarajućim tokenom. Nakon što se spojiš na sustav trebaš pronaći kategoriju eObrt i tamo možeš riješiti apsolutno sve vezano uz pokretanje obrta.
Putem sustava eObrt možeš predati zahtjev za otvaranjem obrta, možeš dostaviti potrebnu dokumentaciju – kao i dokaz o uplaćenom iznosu za troškove otvaranja obrta. Nadalje, putem tog istog sustava dobivaš potrebna rješenja – primjerice obrtnicu koja je dokaz da tvoj obrt može krenuti s radom.
Otvaranje obrta moguće je obaviti i fizički u odgovarajućem državnom uredu. Ja sam obrt otvorio u uredu i mogu reći kako sam jako zadovoljan odnosom službenika prema meni i mojim zahtjevima. Dobio sam od službenika puno sjajnih informacija i zaista su se potrudili dati mi odgovore na sva moja pitanja.
Koje sve dokumente trebam za pokretanje obrta?
Iako mnogi misle kako se radi o kompliciranom procesu, otvaranje obrta zaista to nije – i potrebno ti je svega nekoliko dokumenata. Prije svega, potrebna ti je Prijava za upis u obrtni registar u kojoj navodiš svoje osobne podatke, naziv i sjedište obrta, početak rada obrta, ali i potpun popis djelatnosti kojima se misliš baviti.
Potrebna ti je potvrda o identitetu, odnosno kopija osobne iskaznice koju prilažeš dokumentaciji. Zatim je tu Izjava o pravu korištenja prostora u kojem će biti sjedište obrta (što može biti ugovor ili vlastita pisana privola za ustupanje prostora na korištenje). Uz tu potvrdu trebaš dostaviti i katastarski dokaz o vlasniku kuće/stana koji ti daje na korištenje prostor za potrebe obrta.
Povrh svega trebaš i potvrdu o uplati 250 kuna koliko košta izdavanje obrtnice, odnosno proces otvaranja obrta. Neke djelatnosti zahtijevaju određene zdravstvene potvrde pa ako otvaraš nešto u tom smjeru – trebaš i to ponijeti sa sobom. To je uglavnom to što se tiče potrebne dokumentacije za pokretanje obrta.
Može li sjedište obrta biti u mojoj kući?
Da, sjedište obrta može biti u tvojoj kući ili stanu. Ipak, određene djelatnosti iziskuju poslovni prostor i zadovoljenje minimalnih tehničkih uvjeta – i tada ti je potreban poseban prostor iz kojeg ćeš raditi. Ako se planiraš baviti programiranjem, web dizajnom, kreativnim djelatnostima i edukacijama – tada ti je dovoljan i prostor u vlastitoj kući.
Može li sjedište obrta biti u roditeljskoj kući?
Da, sjedište obrta može biti u roditeljskoj kući ako si tamo prijavljen/na. Živiš li u roditeljskoj kući i planiraš se baviti djelatnostima koje ne zahtijevaju skladište i minimalne tehničke uvjete – tada te ništa ne sputava da za sjedište odabereš roditeljsku kuću ili stan.
Prilikom prilaganja dokumentacije za otvaranje obrta od roditelja (vlasnika kuće ili stana) trebaš dobiti pisanu privolu kako se slaže da u toj kući/stanu bude sjedište tvojeg obrta. Pisanu privolu dostavljaš u nadležni državni ured ili online, a uz prijavu trebaš i dokaz iz katastra da je ta osoba zaista vlasnik nekretnine u kojoj će biti sjedište tvojeg obrta.
Koje sve djelatnosti mogu upisati prilikom registriranja obrta?
Ovo je dosta kompleksno pitanje i jako ovisi o tome čime se želiš baviti i kakvo obrazovanje imaš. Neka zanimanja su slobodna i možeš ih bez problema registrirati bez formalnog obrazovanja. S druge strane postoje zanimanja kod kojih ti je potreban majstorski ispit želiš li pokrenuti vlastiti obrt (npr. frizer, fotograf).
Postoje i povlašteni obrti, to su obrti kod kojih trebaš posebna dopuštenja kako bi ih mogao/la otvoriti.
Kao što sam rekao, upis djelatnosti uvelike ovisi o tome čime se želiš baviti. Možda je najbolje rješenje pronalazak nekog biznisa koji se bavi sličnim djelatnostima kojima se i ti planiraš baviti – pa jednostavno “prekopiraš” od tog obrta popis djelatnosti. No, kao što vam već prije rekao – dobio sam puno sjajnih informacija o upisu djelatnosti u državnom uredu za gospodarstvo pa savjetujem posjet toj instituciji.
Mogu li registrirati bilo koju djelatnost prilikom otvaranja obrta?
Ne, to nažalost nije moguće zbog raznih ograničenja koja obrtnici imaju. Moguće je registrirati slobodne djelatnosti, kao i one djelatnosti za koje imaš formalno obrazovanje. Djelatnosti za koje nemaš obrazovanje (i koje nisu slobodne) nažalost nećeš biti u prilici registrirati.
Rješenje ovog problema možeš naći u otvaranju jdoo. Naime, kod jdoo ne postoje ograničenja po pitanju djelatnosti i možeš registrirati sve što ti srce poželi. Ako putem obrta ne možeš raditi ono što želiš – možda je mudro razmisliti o otvaranju tvrtke (jdoo ili doo).
Gdje pronaći popis djelatnosti za registraciju obrta?
Popis svih djelatnosti koje možeš registrirati nalazi se u NKD dokumentu (Nacionalna klasifikacija djelatnosti). To je vrlo opsežan dokument od gotovo 200 stranica u kojem se nalaze sve djelatnosti sortirane prema vrsti i načinu poslovanja.
NKD dokument s objašnjenjima možeš pronaći ovdje. Svakako savjetujem da dobro promotriš taj dokument i pročitaš što sve obuhvaća određena djelatnost. Većina poslova koje ljudi obavljaju zahtjeva registraciju više djelatnosti – pa pripazi na to. Generalno, to i nije veliki problem jer prilikom registracije možeš dodati koliko god djelatnosti želiš – a mogu se i kasnije doregistrirati.
Kako odabrati glavnu djelatnost obrta?
S obzirom na to da istražuješ informacije o odabiru djelatnosti poprilično sam siguran da si već u glavi stvorio/la biznis ideju. Dakle, točno znaš što želiš raditi, tko će biti tvoji klijenti te koje proizvode i usluge ćeš prodavati. Ako je tome tako onda odabir glavne djelatnosti obrta ne bi trebao biti problem.
Glavna djelatnost obrta je zapravo ona djelatnost koja će biti najviše zastupljena u tvojem poslovanju. Konkretno, planiraš li obavljati frizerske usluge ona će to biti djelatnost Frizerski saloni, planiraš li raditi marketing onda će to biti djelatnost Agencija za oglašavanje, itd.
Koliko traje pokretanje obrta?
Trajanje pokretanja obrta ovisi od ureda do ureda, kao i od slučaja do slučaja. Neki će uredi brže obaviti proces otvaranja obrta, dok će kod drugih to ići nešto sporije. U pravilu je svejedno predaješ li dokumentaciju u uredu ili je šalješ online putem – to ne bi trebalo utjecati na vrijeme otvaranja obrta.
Kada pričamo o konkretnim brojkama, pokretanje obrta ne bi trebalo trajati duže od dva tjedna. U pravilu se sve rješava unutar 10 dana od predaje dokumentacije – kako bi osoba mogla započeti s radom obrta. Dakle, predaš li dokumentaciju danas, za manje od 2 tjedna već bi mogao/la raditi s prvim klijentima i izdavati prve račune.
Koliko košta pokretanje obrta?
Pokretanje obrta nije skupo i sve potrebno trebalo bi te koštati manje od 500 kuna. Kada kažem sve zaista mislim na cjelokupne troškove pokretanja – od samog otvaranja i izdavanja obrtnice, preko izrade pečata i table pa sve do otvaranja računa u banci.
Konkretno, trošak postupka otvaranja obrta i izdavanje obrtnice iznosi 250 kuna. Tih 250 kuna potrebno je uplatiti prije otvaranja obrta, a potvrdu o uplati trebaš priložiti dokumentaciji koju predaješ. Dakle, da nema troškova izrade pečata i table – otvaranje obrta koštalo bi te manje od 300 kuna.
Što je obrtnica?
Obrtnica je službeni dokument koji dokazuje kako si ti vlasnik obrta određenog imena i djelatnosti. Radi se o jednostavnom dokumentu koji se dobiva nakon službenog otvaranja obrta i koji se rijetko kada kasnije koristi (osim kod primjerice prijave na natječaje).
Izdavanjem obrtnice službeno započinje tvoje poduzetničko putovanje – pa taj dokument vjerojatno ima više sentimentalnu nego li neku uporabnu vrijednost. Ipak, potreban je da bi se krenulo s radom obrta. Obrtnicu možeš podići u nadležnom državnom uredu ili je u svakom trenutku možeš zatražiti putem sustava eGrađani.
Treba li obrtnik izraditi pečat?
Zakonodavstvo Hrvatske teži ka tome da se pečat u potpunosti ukine iz upotrebe jer njegova je vrijednost pojavom digitalnih kanala drastično umanjena. Danas je pečat više ostavština nekih davnih vremena te je njegovo korištenje gotovo sasvim iskorijenjeno.
Ipak, novi obrtnik treba izraditi pečat jer mu može zatrebati prilikom završavanje procesa registracije obrta ili prilikom otvaranja računa u banci. Cijena pečata iznosi oko 100 kuna, a zakonom su propisani osnovni podaci koje pečat treba imati. Za svaki slučaj na pečat stavi puni naziv obrta, adresu sjedišta te OIB.
Kakav bankovni račun treba obrtnik?
Vjerujem da svaka banka u Hrvatskoj ima posebne pakete usluga namijenjene poduzetnicima. Kada dođeš u banku službeniku jasno daj do znanja da trebaš poslovni račun za svoj obrt – i on će znati što dalje raditi. Iako se ponuda banaka u mnogim segmentima razlikuje, troškovi i mogućnosti u konačnici se svode gotovo na isto.
Ono što je mene (prije 3 godine) začudilo prilikom otvaranja bankovnog računa za obrt jest sam proces otvaranja računa. Naime, u banci sam proveo čitav sat vremena i potpisao vjerojatno više od 20 dokumenata. Bilo je tu svakakvih pitanja: od toga da li sam član neke političke stranke pa sve do toga imam li namjeru blisko surađivati sa SAD-om.
Uglavnom, nakon mnoštva papirologije – račun u banci je otvoren. Dobiješ službeni broj računa koji možeš početi koristiti – i to je to. Naglasit ću kako mi je pečat bio potreban u banci – pa prije otvaranja računa svakako izradi pečat obrta.
Koja je najbolja banka za paušalne obrtnike?
Ovo je pitanje na koje nemam odgovor. Naime, svako malo se na raznim grupama i forumima vode polemike oko toga koja je banka najbolja, koja ima najbolje e-bankarstvo i koja uzima najmanje provizije. Realno, sve su to uzaludna prepucavanja bez nekog pokrića jer odabir banke je više subjektivna radnja, nego li objektivna.
Usporediš li troškove banaka, oni su uglavnom isti – i razlike nisu značajne. Ono što ti preporučujem jest da uzmeš banku koja ti nudi kvalitetno e-bankarstvo kao i mogućnost spajanja poslovne kartice na PayPal i slične servise – jer nikada ne znaš kad će ti to trebati.
Da zaključim, najbolja banka za obrtnike ne postoji – jer su sve banke uglavnom iste. Odaberi onu banku čija ti se ponuda najviše sviđa ili čiji si već sada klijent/ica (možda dobiješ neke super pogodnosti).
Koliko iznose naknade banaka za obrtnike paušaliste?
U mojem dosadašnjem iskustvu pokazalo se kako bi trošak bankovnog računa u praznom pogonu koštao oko 50-60 kuna. No, realno gledajući poslovni bankovni račun nikada nije u praznom pogonu jer uvijek nešto primate, plaćate ili podižete na bankomatu pa troškovi vođenja bankovnog računa rastu.
Korisnik sam PBZ banke (Privredna banka Zagreb) i troškovi banke gotovo svakog mjeseca su nešto malo preko 100 kuna. U to je uključeno plaćanje nekoliko e-banking naloga, dizanje gotovine na bankomatima banke i na bankomatima drugih banaka te održavanje računa.
Dakle, možeš računati na to kako će trošak banke svakog mjeseca iznositi minimalno 100 kuna. Paušalci su posebno osjetljivi na troškove uplate klijenata iz inozemstva, gdje se troškovi pojedinačnih transakcija penju preko 50 kuna – što jest puno ako se radi o manjim poslovima. No, što je tu je – ne vrijedi gubiti živce zbog nekoliko desetaka kuna.
Što novi obrtnik treba riješiti na poreznoj upravi?
Proces otvaranja paušalnog obrta ne završava predajom dokumentacije za otvaranje obrta, već je potrebno riješiti i nekoliko drugih važnih stvari kod drugih tijela državne uprave. Prva postaja trebala bi biti Porezna uprava u kojoj novi obrtnik treba prijaviti da je otvorio obrt i da želi paušalno plaćati porez.
Potrebno je popuniti nekoliko obrazaca, priložiti potrebnu dokumentaciju – i cijeli proces prijave obrtnika na Poreznu ne traje dugo. Nisam imao nikakvih problema kod te prijave i mogu pohvaliti službenice sa šaltera kako su brižno i brzo odradile svoj dio zadataka. Dobio sam i kvalitetne odgovore na postavljena pitanja tako da zaista sve pohvale zaposlenicama.
Kada trebam reći da želim paušalno plaćati porez?
Mnogi koji se tek upoznaju s terminologijom smatraju kako su paušalni obrtnik i klasični obrtnik – dva totalno različita poslovna subjekta. No, tome nije tako. I jedan i drugi su zapravo otvorili isti obrt, samo što se njihovo poslovanje razlikuje u plaćanju poreza. Dakle, obrtnik paušalist je zapravo obrtnik kao i svaki drugi.
Nakon što uspješno predaš dokumentaciju o otvaranju obrta, dobiješ potrebna rješenja i otvoriš bankovni račun – vrijeme je za posjet Poreznoj upravi. Na obrascima koje ispunjavaš moraš jasno istaknuti da porez želiš plaćati paušalno. Ako ti nešto nije jasno provjeri sa zaposlenicom Porezne da li si dobro ispunio/la obrazac jer želiš paušalno plaćati porez.
Dakle, obrtnik postaje paušalac tek u trenutku kada u Poreznoj zaokruži da želi porez plaćati paušalno. Također, u Poreznoj upravi će te pitati hoćeš li poslovati s gotovinom ili ćeš svoje usluge naplaćivati isključivo transakcijama na bankovni račun. Odabereš li drugu opciju trebat ćeš potpisati Izjavu kako nećeš poslovati s gotovinom.
Tko je obveznik fiskalizacije?
Svaki poduzetnik koji namjerava poslovati s gotovinom (kešom) postaje obveznik fiskalizacije. Fiskalizacija je zapravo proces slanja svih računa u jedan središnji državni sustav, kako bi se uspostavila bolja kontrola nad poslovanjem svih subjekata – i suzbilo crno gospodarstvo.
Planiraš li svoje usluge i proizvode naplaćivati u gotovini – trebaš u Poreznoj naglasiti kako ćeš biti u sustavu fiskalizacije. Sve ostale važne informacije o fiskalizaciji dobit ćeš u Poreznoj upravi, kao i od nuditelja uređaja za fiskalizaciju. Važno je da u ePoreznoj dobro popuniš podatke o fiskalizaciji – kako bi izbjegao/la bilo kakve probleme oko toga. Sustav fiskalizacije nije nikakva strašna stvar, samo trebaš poštivati pravila koja su postavljena i koja vrijede za sve ostale poduzetnike u Hrvatskoj.
Trebam li uređaj za fiskalizaciju i koliko iznosi cijena uređaja za fiskalizaciju?
Uređaj za fiskalizaciju trebaš ukoliko planiraš raditi s gotovinom, odnosno ako si obveznik fiskalizacije. Danas na tržištu imamo šaroliku ponudu uređaja za fiskalizaciju, a odabir kvalitetnog uređaja ovisi uvelike o tvojim potrebama. Primjerice, ako ti treba mobilni uređaj jer radiš na terenu – onda ćeš izabrati malu prijenosnu fiskalnu blagajnu, ako ti pak treba klasična blagajna koja će stajati na jednom mjestu onda odaberi fiksni uređaj za fiskalizaciju koji se spaja na računalo.
Što se tiče cijena uređaja, najbolje je provjeriti što se sve nudi na tržištu. Preporučujem da biraš poznate uređaje i operatere jer ćeš tako biti siguran/na da će sustav stalno raditi, da će raditi kvalitetno i da ćeš uvijek pri ruci imati potrebnu podršku. Uređaji za fiskalizaciju uglavnom se uzimaju na pretplatnički model i njihova cijena iznosi oko 100 kuna mjesečno. Dakako, ima i jeftinijih, ali i skupljih rješenja – a na tebi je odabereš ono što zaista trebaš.
Kako riješiti prijavu na zdravstveno i mirovinsko novog obrtnika?
Možda i posljednji korak otvaranja obrta jest prijava na zdravstveno i mirovinsko osiguranje. Za prijavu u zdravstveno i mirovinsko ti trebaju određene tiskanice (ako se ne varam Tiskanica M-1P i Tiskanica M-11P) te obrasci M-2P i M-12P. Tako je barem bilo prije nekoliko godina, a sada su stvari možda nešto drugačije.
Kada sam ja predavao te obrasce dio procesa već se obavljao automatski, no uvijek je pametno provjeriti da li je sve obavljeno kako treba biti. Kada su prijave na mirovinsko i zdravstveno uspješno završene – trebao/la bi dobiti potvrdu o tome (najvjerojatnije na sustav eGrađani).
Trebam li izraditi ploču obrta i gdje se postavlja ta ploča?
Ploča obrta je zapravo vizualni element koji se postavlja na zgradu sjedišta obrta, a ljudima jasno ukazuje na to kako se na toj lokaciji nalazi obrt. Iako zakonom nisu propisane dimenzije, A4 veličina je sasvim dovoljna. Važno je da ploča obrta bude jasno istaknuta i na taj način nedvosmisleno ukazuje gdje se nalazi obrt.
Ploča obrta je obavezna za sve obrtnike i mora biti postavljena na za to odgovarajuće mjesto. Cijena izrade takve ploče kreće se od 50 kuna na više, a sve ovisi od kojeg je materijala i koja će biti njezina trajnost. Važno je naglasiti da ako imaš podružnice ili skladište i tamo mora biti jasno istaknuto da se radi o izdvojenom prostoru tvojeg obrta – pa pripazi na to.
Koji sve podaci moraju biti na ploči obrta?
Na ploči obrta trebali bi se nalaziti svi osnovni podaci o obrtu. Preporuka je da na ploči obrta bude puni naziv obrta, kao i puna adresa sjedišta obrta. Također, na toj ploči trebao bi se nalaziti OIB obrta (vaš OIB), a prema potrebi na ploču možete staviti i neke dodatne podatke.
Na mojoj se ploči obrta primjerice nalaze i kontakt podaci (telefonski broj i email), ali i osnovne djelatnosti kojima se bavim (opisane mojim riječima, ne prema NKD). Možeš biti kreativan/na pa na svoju ploču obrta staviti logotip, matični broj, ali i razne druge podatke koji bi mogli biti interesantni potencijalnim klijentima.
Poslovanje paušalnog obrta
Na što sve trebaš pripaziti prilikom poslovanja paušalnog obrta?
Poslovanje paušalnog obrta razlikuje se od slučaja do slučaja i kompleksnost vođenja papirologije i poslovanja ovisi isključivo o tome čime se baviš, koliko klijenata imaš i tko su tvoji klijenti. Generalno gledajući, paušalni obrt nema puno papirologije i za razliku od ostalih oblika poslovanja – uštedjet ćeš puno vremena.
Ipak, da bi paušalni obrt funkcionirao prema zakonu i bio uspješan – moraš se pridržavati svih pravila koje nalaže država, ali i osnovni zakoni tržišta. U nastavku ti donosim mnoštvo super savjeta kako kvalitetno voditi poslovanje obrta. Imaš li kakvo dodatno pitanje koje nisam odgovorio ispod, slobodno napišeš ispod u komentare ili me kontaktiraš na email: kontakt@markozupanic.hr
Kada mogu započeti raditi nakon otvaranja obrta?
Prilikom predaje dokumentacije za otvaranje obrta jasno na prijavnicu navodiš kada planiraš započeti poslovati. Službeno, datum koji tamo navedeš je dan kada možeš započeti raditi s klijentima, odnosno kada možeš započeti izdavati prve račune.
Poslove i klijente možeš dogovoriti i prije tog datuma, no izdavanje računa kreće tek nakon datuma navedenog na prijavnici. Tvoj obrt je službeno otvoren kada si riješio/la sve papire u državnom uredu za gospodarstvo, kada imaš riješen žiro račun na banci i prijavu u Poreznoj upravi, te kada imaš završen proces prijave na mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Dakako, ako imaš neke dodatne uvjete za poslovanje obrta – onda i to moraš riješiti prije početka rada.
Što trebam napraviti prije nego krenem s poslovanjem obrta?
Kada imaš svu potrebnu papirologiju i završen proces otvaranja obrta – vrijeme je za prve klijente. No, prije prvih klijenata moraš pripremiti još nekoliko stvari (dokumenta) kako bi obrt u potpunosti funkcionirao prema zakonu.
Trebaš riješiti 4 zadatka: napraviti Interni akt o fiskalizaciji, pripremiti Knjigu prometa (knjigu izlaznih računa), napisati Izjavu o blagajničkom maksimumu te izraditi ispravan obrazac računa. Tek nakon što riješiš ove 4 stvari možeš reći kako je obrt spreman za poslovanje.
Što je interni akt o fiskalizaciji i kako ga izraditi?
Interni akt o fiskalizaciji je jednostavan dokument koji možeš napraviti na jednom A4 papiru. Zadaća internog akta jest definiranje osnovnih pojmova u poslovanju obrta, odnosno definiranje kako treba izgledati sljednost izdanih računa.
Na internom aktu o fiskalizaciji trebaš jasno definirati poslovne prostore u kojima radiš i dodijeliti im šifru. Također, trebaš odrediti operatere koji će izdavati račune, a možda i najvažnija stavka jest – definiranje sljednosti računa. Sljednost računa je zapravo pravilo prema kojem ćeš izdavati svaki sljedeći račun u obrtu (počevši od broja 1).
Interni akt treba izraditi svaki obrtnik, bez obzira na to je li ili nije obveznik fiskalizacije. Više o sljednosti računa možeš pronaći na internetu ili provjeri moj članak Što je paušalni obrt.
Što je Knjiga prometa i kako je obrtnik treba voditi?
Knjiga prometa je obavezan dokument kojeg treba izraditi svaki obrtnik, a zapravo prikazuje sve račune (i naplatu istih) koje obrtnik izdaje kroz godinu. Dakle, u Knjigu prometa (knjigu izlaznih računa) upisuje se svaki račun kojeg si izdao/la klijentu te se taj račun povezuje s uplatom klijenta (na dan kad je klijent podmirio račun).
Knjiga prometa je važna zbog toga što na jednom mjestu prikazuje sve račune koje obrtnik izdaje tijekom godine pa se na jednostavan način može provjeriti poslovanje i sljednost računa. Također, Knjiga prometa pomaže obrtniku na kraju godine u sastavljanju PO-SD obrasca kojeg treba predati na Poreznu do 15.01. u narednoj godini.
Što je Izjava o blagajničkom maksimumu?
Obrtnik kod sebe ne smije imati ogromne količine novca, već novac mora periodički odnositi na banku i polagati na poslovni račun. Koliko će novca obrtnik maksimalno imati u blagajni obrtnik određuje samostalno, no za to treba imati pisani dokument.
Izjava o blagajničkom maksimumu nije ništa drugo nego jednostavna izjava na primjerice A4 papiru u kojoj je obrtnik odredio koliko novca maksimalno smije imati u blagajni. Ako primjerice na Izjavi o blagajničkom maksimumu stoji da obrtnik u blagajni smije imati 15.000 kuna, onda prije nego što dosegne tu granicu obrtnik novac mora iz blagajne odnijeti u banku na poslovni račun.
Kako treba izgledati račun u paušalnom obrtu?
Sadržaj računa propisan je zakonskim odredbama i točno je definirano koji minimalno podaci trebaju pisati na izdanom računu. Dakako, račun treba sadržavati osnovne podatke o obrtu koji prodaje uslugu ili proizvod, ali isto tako na računu treba biti navedeno tko je kupac. Ako je kupac tvrtka, obrt ili udruga na računu treba pisati i njihov OIB, dok za pojedinačnu osobu to nije nužno (ali nije na odmet napisati OIB fizičke osobe).
Na računu trebaju biti jasno istaknute sve stavke (usluge ili proizvodi) koje kupac kupuje uz naznačenu pojedinačnu cijenu i količinu. Također, sve te novčane cifre trebaju biti zbrojene i prikazane s PDV-om (ako je obrt u sustavu PDV-a). Ako obrt nije u sustavu PDV-a onda je potrebno napisati rečenicu kako obrt nije u sustavu PDV-a i po kojim je zakonskim odredbama oslobođen PDV-a.
Da bi račun bio valjan više nije potreban pečat obrta, ali je nužno na računu navesti točno vrijeme, datum i mjesto izdavanja računa – kao i osobu (blagajnika) koji je račun izdao. Na računu se također navodi kako će biti obavljeno plaćanje računa (oni koji nisu u sustavu fiskalizacije navode Transakcijsko plaćanje), ali i kada je usluga ili proizvod isporučen.
Uza sve te podatke na računu bi trebao biti napisan i IBAN na koji ti klijent uplaćuje novac, zatim neki kontakt email ili broj telefona, a prema potrebni možeš staviti logotip, banku, matični broj obrta, itd.
Kako izdati račun u paušalnom obrtu?
Dizajn računa nije propisan zakonom, ali jest sadržaj računa (što sam objasnio u prethodnom pitanju). Preporučujem da izradiš obrazac računa koji ćeš koristiti u budućnosti jer ćeš tako smanjiti vrijeme koje trošiš na izradu računa te ćeš omogućiti bolju kontrolu nad računima.
Prvi račun možeš izdati onog trenutka kada imaš riješenu svu potrebnu dokumentaciju o funkcioniranju obrta i kada završiš posao za klijenta. Prvi račun treba imati oznaku 1 (npr. 1-1-1), a svaki sljedeći račun izdaje se ovisno o sljednosti koju si definirao/la u Internom aktu.
Na računu kojeg izdaješ moraš uvijek navesti stavke koje naplaćuješ zajedno s cijenom, zatim trenutni datum, vrijeme i mjesto izdavanja – ali i osobu koja izdaje račun (pretpostavljam da ćeš to biti ti). Dio podataka na računu je fiksan pa se ne treba stalno mijenjati, a što sve trebaš imati na računu pročitaj u odgovoru iznad.
Važno je naglasiti kako račun treba biti izdan u mjesecu u kojem je obavljena usluga ili prodan proizvod. Radiš li s klijentima iz inozemstva pravila oko računa su malo drugačija – pa taj dio provjeri sa svojim knjigovodstvenim servisom.
Što je sljednost računa?
Sljednost računa sam do sada već nekoliko puta spominjao – no nisam je u potpunosti objasnio. Sljednost računa definira se Internim aktom, a zapravo pokazuje obrazac prema kojem ćeš raditi svaki sljedeći račun. Taj se obrazac obavezno mora poštivati kako bi se znalo kada je koji račun izdan.
Brojevi računa obavezno trebaju ići od 1 pa na dalje, bez preskakanja brojeva. Ono što se još definira u sljednosti jest šifra operatera te šifra pogona u kojem se račun izdaje. U konačnici dobivamo broj računa 1-1-1 ili primjerice 1-2-1, gdje prva brojka prikazuje broj računa – a druga i treća brojka pokazuju šifru operatera i pogona. Drugi račun treba imati broj 2-x-y, dok bi treći račun trebao imati 3-x-y. Ako te sve ovo zbunjuje preporučujem ti da kontaktiraš knjigovodstvo i zajedno s njima napraviš Interni akt te definiraš sljednost računa.
Kako napraviti ponudu za klijenta?
Ponuda je dokument koji izgledom može biti sličan računu, ali za razliku od računa nije obavezujući. Ponuda se radi onog trenutka kada klijent od nas zatraži neku uslugu ili proizvod pa želi jasno definiranu cijenu i obim posla koji će biti obavljen.
Ponuda baš poput računa treba imati svoju šifru koja može biti proizvoljna (npr. Ponuda br. 027-2020) te na njoj trebaju biti osnovni podaci o obrtu. Uz podatke o obrtu na ponudi se trebaju nalaziti datum, vrijeme, mjesto i osoba koja je izdala ponudu, zatim stavka usluga ili proizvoda s jasno definiranom cijenom. Ponuda zapravo može biti jako slična računu, samo što se kod Ponude ne smije koristiti ista sljednost koja se koristi kod računa – već se vodi zasebna sljednost.
Ponude se često izdaju kada klijent želi sudjelovati na nekim natječajima ili kada je striktno definirano kako obaviti neki posao. No, ponuda može biti i neformalna – odnosno možeš se putem emaila, telefonski ili oči u oči dogovoriti s klijentom što ćeš raditi i po kojoj cijeni. U tom slučaju postoji mogućnost nepoštivanja dogovora s jedne ili druge strane – što želiš izbjeći.
Trebam li sklapati ugovor s klijentom?
Ugovori s klijentom nisu obavezni i uglavnom se ne sklapaju. Sklapanje ugovora dobiva smisao tek onda kada se radi o nekim većim projektima u kojima se uz veliki novac nalazi i puno obaveza (i prava). Dakle, ugovori se sklapaju kada planiraš raditi neki dugoročni projekt ili kada dogovaraš posao s velikim novčanim ulaganjima.
Smisao ugovora jest definiranje točnih prava i obaveza obje strane. S jedne strane ti kao obrtnik definiraš što ćeš sve raditi u kojem vremenskom periodu i za koju svotu novca. Na drugoj strani klijent definira kada mora platiti tvoj rad, što sve želi da bude odrađeno i kada treba ispuniti svoj dio obaveza (ako primjerice treba dostaviti neke fotografije ili druge materijala potrebne za završetak posla).
Je li je paušalni obrtnik izvan sustava PDV-a?
Većina paušalnih obrtnika jest izvan sustava PDV-a jer na taj način ne trebaju plaćati PDV za svaku uslugu ili proizvod koji prodaju. Ipak, moguće je samostalno odrediti želiš li biti unutar ili izvan sustava PDV-a. Mnogi smatraju kako je biti izvan sustava PDV-a sjajna stvar – no za neke poslovne procese možda je bolje biti unutar sustava PDV-a.
Ovisno o tome čime će se tvoj obrt baviti, možeš odabrati želiš li biti unutar ili izvan sustava PDV-a. O tome je najbolje da porazgovaraš sa svojim knjigovodstvenim servisom jer oni ti mogu napraviti detaljne izračune isplati li se biti izvan ili unutar sustava PDV-a.
Što znači biti izvan sustava PDV-a?
Biti izvan sustava PDV-a ima svoje prednosti, posebice za one koji se bave intelektualnim zanimanjima i kreativnom industrijom. Naime, kada obrtnik nema robe u opticaju onda može svoje usluge ili proizvode prodavati po onoj cijeni koju sam odredi i na koju ne treba dodavati PDV.
Generalno, to znači da sve ono što obrtnik zaradi ostaje u njegovome džepu. Dakako, to nije u potpunosti istina – no u pojednostavljenoj verziji jest. Cijena koju obrtnik koji je van sustava PDV-a navede na računu i koju kupac plati – jest iznos koji će obrtnik zaista i dobiti i od kojeg mu se neće oduzeti PDV. No, u konačnici paušalni obrtnik ipak plaća određen PDV državi, kao i doprinose – pa ne vrijedi ona teza od maloprije da sve što zaradi ostane na bankovnom računu obrtnika.
Može li paušalni obrt surađivati s inozemstvom?
Da, ne postoje nikakva pravila i odredbe prema kojima bi obrtniku bilo zabranjeno surađivati s inozemstvom. Dakle, možeš bez ikakvih problema raditi s klijentima iz čitavog svijeta i to po dosta sličnim uvjetima kao što vrijede i kod nas. Planiraš li raditi s inozemnim klijentima potreban ti je PDV ID broj kojeg možeš zatražiti u Poreznoj upravi.
Inozemni klijenti vjerojatno plaćaju više za iste usluge pa je sasvim logično da razmišljaš o suradnji s inozemstvom. Srećom, paušalni obrt može bez problema raditi s klijentima iz čitavog svijeta. Pravila suradnje jesu malčice izmijenjena te se pojavljuju neke dodatne obaveze kod dokumentacije. Potrebno je predavati PDV obrasce u kojima navodiš tu svoju suradnju s inozemstvom, no to nije ništa što bi te trebalo zabrinuti. Tako da – vrata Europe i svijeta su ti širom otvorena.
Što je porezno rješenje?
Porezno rješenje je dokument koji dobivaš od Porezne uprave u prvoj polovici tekuće godine. U tom je dokumentu navedeno jesi li podmirio/la sve svoje porezne obaveze prema državi za proteklu godinu, ali i koje su ti obaveze u tekućoj godini.
Porezno rješenje izdaje se na temelju PO-SD obrasca kojeg trebaš predati do 15.01. za proteklu godinu. Ako si svoje obaveze prema državi pravodobno podmirio/la i svi iznosi su uplaćeni – porezno je rješenje zapravo potvrda da si sve odradio/la kako zakon nalaže. Ipak, u poreznom rješenju može pisati i kako imaš određenu pretplatu ili dugovanje, a koje se može pojaviti zbog prelaska u niži/viši porezni razred.
U svakom slučaju, porezno rješenje je dokument koji ti sugerira koje su tvoje obaveze do kraja godine i te obaveze trebaš ispoštivati. Sve novčane cifre i potencijalna dugovanja možeš vidjeti i na ePorezna sustavu – tako da ovaj dokument više i nema veliki značaj.
Gdje mogu vidjeti koliko trebam platiti porez i doprinose za obrt?
Što se tiče poreza, iznose potrebne za uplatu možeš pronaći na Poreznom rješenju koje sam spominjao u prethodnom pitanju. No, još bolja solucija jest logiranje na sustav ePorezna jer tamo u Porezno knjigovodstvenoj kartici možeš vidjeti sve novčane svote koje trebaš uplatiti ili koje si uplatio/la.
Preporučujem da ako još nisi nabaviš podatke za logiranje u sustav eGrađani jer putem tog sustava možeš jako puno toga riješiti. Jedna od super stvari jest i prijava na ePorezna sustav putem kojeg možeš vidjeti koliko trebaš platiti porez i doprinose za obrt u tekućem mjesecu. Tamo također možeš vidjeti da li si u pretplati ili duguješ nešto – tako da imaš sve agregirano na jednom mjestu.
Do kada je potrebno platiti doprinose i porez za obrt?
Doprinosi se plaćaju do 15. dana u mjesecu za prethodni mjesec. Zaduženje na Knjigovodstveno poreznoj kartici nastaje prvog u mjesecu, no imaš vremena do 15. u mjesecu podmiriti to dugovanje. Ako to ne napraviš do 15. u mjesecu obračunavaju ti se kamate zbog dugovanja.
Paušalni porez se u pravilu plaća za tri mjeseca zajedno, odnosno kvartalno. Porez za tromjesečno razdoblje trebaš platiti do kraja tog kvartala. To znači da paušalni porez zapravo plaćaš 4 puta godišnje, što i navodiš u PO-SD obrascu. Isto kao i kod doprinosa, kasniš li s uplatom poreza počinje se nakupljati određena kamata koju u konačnici moraš podmiriti.
Što ako kasnim s plaćanjem doprinosa i poreza za obrt?
Porezna uprava je tolerantna po pitanju kašnjenja pa ti neće praviti velike probleme ako kašnjenje s plaćanjem nije veliko. Kao što sam već prije rekao, svako kašnjenje rezultira nabiranjem kamate koja se pribraja dugovanju – te u konačnici trebaš sve platiti. Srećom kamate nisu velike tako da te malo kašnjenje neće uvesti u velika dugovanja.
Problem nastaje ako 2-3 mjeseca ne uspiješ platiti doprinose i porez jer tada Porezna uprava kreće u akciju. Prema nekim informacijama, najprije dobivaš upozorenje i poželjno je da se javiš u Poreznu i objasniš u čemu je problem. Ako ne reagiraš na upozorenje kreće ovrha koja ti može stvoriti razne neželjene situacije. U svakom slučaju, savjetujem ti da sve doprinose, porez i ostale obaveze prema državi (i klijentima) podmiruješ na vrijeme – jer ne želiš si stvarati nepotreban stres.
Koliko iznosi članstvo u obrtničkoj komori?
Jedna od stavki u Porezno knjigovodstvenoj kartici jest i Članarina u Hrvatskoj obrtničkoj komori. Iako mnogi obrtnici nikada nisu koristili usluge HOK-a, činjenica jest da su svi obrtnici obveznici plaćanja te članarine. Članarina se baš poput poreza plaća kvartalno, a kvartalni iznos kreće se oko 200 kuna.
S obzirom na to da već plaćamo članarinu, trebalo bi istražiti koje nam usluge i pogodnosti nudi članstvo u obrtničkoj komori. Samo sam jednom imao priliku razgovarati sa službenicima HOK-a, tako da iskreno ne znam koje sve usluge mogu dobiti s njihove strane. Ako imaš neku informaciju o pogodnostima koje imamo zahvaljujući članstvu u HOK-u napiši u komentare na dnu stranice.
Dokumentacija u paušalnom obrtu
Koje sve dokumente trebaš u paušalnom obrtu i čemu služe?
Paušalni obrt u mnogočemu poduzetnicima olakšava rad jer znatno smanjuje papirologiju koja je potrebna za normalno vođenje biznisa. Broj dokumenata koji se trebaju predati na kraju mjeseca ili godine je u potpunosti minimiziran – što je sjajna vijest za obrtnike.
Ispod ću navesti koje sve dokumente trebaš želiš li uspješno poslovati i poštivati sve zakonske odredbe. Dio dokumenata već sam naveo u prethodnim poglavljima pa svakako pogledaj iznad – ako u ovom odlomku ne nađeš ono što tražiš. Primjerice, u prethodnom dijelu teksta spominjao sam Obrtnicu, Knjigu prometa (knjigu izlaznih računa), Interni akt o fiskalizaciji, Izjavu o blagajničkom minimumu, Porezno rješenje, itd.
Što je PO-SD obrazac i do kada se PO-SD obrazac mora predati?
PO-SD obrazac je zapravo jedini obvezujući dokument za sve paušalne obrtnike koji se treba predavati na nadležnu Poreznu upravu. Taj obrazac agregira rezultate poslovanja tijekom čitave godine i Poreznoj upravi je potreban kako bi napravili Porezno rješenje (o kojem sam već ranije pričao).
PO-SD obrazac uz osnovne podatke o obrtu sadrži i kvartalne obračune poslovanja i uplate poreza. Konkretno, trebat ćeš zbrojiti sve naplaćene račune po kvartalima, kao i prikazati uplatu poreza (također po kvartalima). Popunjavanje PO-SD obrasca nije kompliciran posao (ako nemaš puno računa) i mnogi će ga popuniti bez asistencije knjigovodstvenog servisa.
Obrazac PO-SD predaje se na nadležnu Poreznu upravu do 15. siječnja za proteklu godinu. Dakle, do 15.01.2021. godine trebaš predati PO-SD obrazac za 2020. godinu. Kašnjenje s predajom tog obrasca nije poželjno jer postoji mogućnost kazni od strane Porezne uprave – što pretpostavljam želiš izbjeći.
Može li se PO-SD obrazac predati online putem sustava ePorezna?
Da, obrazac PO-SD može se predati online putem sustava ePorezna. S obzirom na to da mnogi početkom godine predaju razne obrasce na Poreznu upravu, predaja obrasca online putem čini se kao pametna ideja. Ja već dvije godine PO-SD predajem putem sustava ePorezna i nikada nije bilo nikakvih problema – a uštedio sam i vremena i živaca jer nisam trebao stajati u redu u Poreznoj.
Dakako, PO-SD obrazac možeš predati i fizički u nadležnom uredu Porezne uprave. Nema gotovo nikakve razlike između fizičke i online predaje – tako da sam/a odaberi što ti više odgovara.
Trebam li još uvijek predavati OKFŠ obrazac?
Doprinos za općekorisne funkcije šuma bila je naknada koja je za paušalne obrtnike ukinuta prije godinu dana, tako da više nisi obavezan/na predavati OKFŠ obrazac. Iako je većini paušalnih obrtnika naknada za šume bila malen trošak, mnogima je predstavljala nepotrebnu komplikaciju zbog potrebe popunjavanja obrasca – pa je ukinuta.
Valja naglasiti kako Doprinos za općekorisne funkcije šuma nije u potpunosti ukinut, već ga trebaju plaćati oni koji ostvaruju veći promet. Ako spadaš među obrtnike koji imaju veliki promet – onda svakako provjeri da li imaš obavezu predavanja OKFŠ obrasca.
Što je TZ obrazac i tko sve treba plaćati članarinu turističkoj zajednici?
Članarina turističkoj zajednici jest jedna od financijskih obaveza koju obrtnik treba podmiriti jednom godišnje, a ovisi o izračunu na TZ obrascu. Popunjavanje TZ obrasca mnogima bi moglo predstavljati problem jer je najprije potrebno odgonetnuti u koju kategoriju pripada tvoje mjesto, a zatim to pomnožiti s koeficijentima koji također mogu varirati (ovisno o tvojoj glavnoj djelatnosti). Preporuka – TZ obrazac neka ti popuni knjigovođa.
TZ obrazac je potrebno dostaviti Poreznoj upravi do kraja veljače za prošlu godinu. Valja naglasiti kako se početkom 2020. godine zakon o članarini turističkoj zajednici ponešto izmijenio pa ćemo vidjeti što nas čeka prilikom predaje u 2021. godini.
Trebam li knjigu računa predati na Poreznu upravu?
Ne, Knjigu izlaznih računa nije potrebno predavati na Poreznu upravu. Knjiga izlaznih računa (Knjiga prometa) je dokument koji čuvaš kod sebe (može biti i digitalna), a služi za kontrolu izlaznih računa i uplata. Ako ne znaš što je Knjiga izlaznih računa – sve sam objasnio u nekom od prethodnih poglavlja.
Ukratko, u Knjigu izlaznih računa upisuješ sve naplate napravljene od strane tvojih klijenata i povezuješ ih s izdanim računima. Knjiga izlaznih računa uvelike ti pomaže kod kreiranja PO-SD obrasca i njezino vođenje jest obavezno kroz čitavu godinu.
Što je PDV ID broj i zašto ti treba?
PDV ID broj je zapravo jedinstveni broj obrtnika koji obrtniku omogućava kupnju u inozemstvu, ali i rad s inozemnim klijentima. Struktura PDV ID broja sastoji se od predznaka HR iza kojeg se dodaje OIB obrta (koji je identičan tvojem OIB-u). Dakle, PDV ID broj izgleda ovako HR12345678910 (brojke zamjeni svojim OIB-om).
Planiraš li raditi s inozemnim klijentima PDV ID broj će ti zasigurno trebati pa je pametno da ga nabaviš prije nego dogovoriš suradnju sa stranim klijentima. PDV ID broj osigurava ispravan prijenos porezne obaveze, odnosno plaćanje PDV-a ovisno o lokaciji. Primjerice, kupuješ li usluge iz stranih zemalja zahvaljujući PDV ID broju porez ćeš platiti u Hrvatskoj (po Hrvatskoj stopi).
Kako nabaviti PDV ID broj i ulazim li time u sustav PDV-a?
PDV ID broj možeš nabaviti u nadležnoj Poreznoj upravi popunjavanjem zahtjeva za izdavanje PDV ID broja. Ako se ne varam, uz Zahtjev za PDV ID brojem potrebno je popuniti još neki dodatan formular, no na sve zajedno potrošit ćeš svega nekoliko minuta. Zahtjev za izdavanjem PDV ID broja je besplatan pa ništa ne trebaš plaćati.
Dobivanjem PDV ID broja ne ulaziš u sustav PDV-a. Za svaki slučaj to jasno naglasi službenici u Poreznoj, ako i dalje želiš ostati van sustava PDV-a. Kao što sam već rekao razlog podizanja PDV ID broja jest isključivo mogućnost suradnje s inozemstvom.
Koje obrasce je potrebno predati nabavljam li usluge iz inozemstva?
Nabavljaš li usluge iz inozemstva trebat ćeš predati PDV obrazac, a u slučaju da usluge dobivaš iz Europe potrebno je predati i PDV-S obrazac. Popunjavanjem ovih obrazaca Poreznoj upravi daješ do znanja da si nabavljao/la usluge iz inozemstva te da želiš platiti porez u Hrvatskoj.
Popunjavanje ovih obrazaca nije komplicirano jer većinu polja ostavljaš praznima, a popunjavaš samo ono što se dotiče tvoje kupnje. Važno je prije popunjavanja pronaći srednji tečaj HNB-a na dan kada je kupnja obavljena jer trebaš stranu valutu pretvoriti u kune. PDV obrasci na poreznu se predaju do 20. datuma u mjesecu za prethodni mjesec, dok se porez plaća do kraja mjeseca (za prethodni mjesec).
Kako se spojiti na sustav eGrađani i ePorezna?
Digitalizacija državne uprave donijela je poduzetnicima lakše upravljanje biznisom i pojednostavljeno predavanje raznih obrazaca. Velika većina potrebnih dokumenata može se zatražiti ili dostaviti putem sustava eGrađani pa više ne trebaš stajati u redu kako bi dobio/la ili predao/la neki dokument.
Želiš li se prvi puta spojiti na sustav eGrađani trebaš otići do Fine u kojoj će ti izdati potrebne dozvole i kodove uz pomoć kojih ćeš kreirati svoj eGrađani račun. Na sustav eGrađani (i ePorezna) moguće se spojiti pomoću 3 različite razine.
Razina 2 omogućuje ti spajanje lozinkom i na toj razini nećeš imati pristup svim dokumentima i nećeš moći predavati dokumente. Razina 3 ti omogućuje spajanje uz pomoć mTokena na pametnom telefonu i tom razinom dobivaš nešto više mogućnosti. No, poduzetnici bi se trebali pobrinuti da imaju pristup razine 4 koja zapravo znači spajanje putem elektroničke osobne (ili neke druge kartice) i uz pomoć tokena.
Razina 4 omogućuje ti korištenje svih dostupnih sustava i dokumenata. Putem te razine možeš predavati gotovo sve dokumente koji se traže od obrtnika, ali isto tako možeš pribaviti sve potrebne dokumente koji ti u datom trenutku trebaju. Preporučujem da nabaviš pristup razine 4 jer će ti uštedjeti puno vremena i živaca.
Što je token i kako se koristi?
Token je zapravo malen elektronički uređaj koji se spaja na računalo i njegova je zadaća očitati sadržaj s čipa na elektroničkoj osobnoj iskaznici ili nekoj drugoj kartici. Token možeš nabaviti u gotovo svakom elektroničkom dućanu i košta oko 100 kuna.
Kada token spojiš na računalo u njegov čitač je potrebno staviti osobnu iskaznicu ili neku drugu karticu – kako bi se krenulo u proces autentifikacije. Zahvaljujući tokenu i elektronskoj osobnoj iskaznici dobivaš pristup razine 4 sustavu eGrađani koji ti omogućava sve radnje koje su u ovom trenutku dostupne na sustavu. Svakako preporučujem nabavku tokena i elektroničke osobne iskaznice.
Što je elektronički potpis i kada je potrebno elektronički potpisati obrasce?
Elektronički potpis je zapravo kodirana šifra koja sustavu garantira kako si upravo ti osoba koja je predala određene obrasce i dokumente. Elektroničko potpisivanje omogućeno je svima koji se na sustav eGrađani spajaju putem razine 4 – te zahvaljujući tome mogu predavati i preuzimati sve dokumente.
Iako su se prije godinu dana morali elektronički potpisivati gotovo svi dokumenti, sada je sustav unaprijeđen te više ne postoji potreba za stalnim elektroničkim potpisivanjem dokumenata. Primjerice, spojiš li se na sustav svojom elektroničkom osobnom iskaznicom većinu dokumenata nećeš trebati elektronički potpisivati. Elektroničko potpisivanje ponekad je korisnicima znalo stvarati probleme, tako da je djelomično ukidanje potpisivanja zasigurno korak u dobrom smjeru.
Što je Potvrda zaprimanja obrasca i zašto je trebaš preuzeti?
Potvrda zaprimanja obrasca je dokument koji možeš preuzeti na svoje računalo iz sustava eGrađani, a koji garantira da si predao/la određene obrasce. Dakle, preuzimanjem te potvrde imaš dokaz da su obrasci uspješno predani i u eventualnim nejasnoćama imaš dokaz da si sve predao/la na sustav.
Preuzimanje Potvrde zaprimanja obrazaca nije obavezno, ali savjetujem da to napraviš – kako bi imao/la pisani trag da su obrasci predani. Do potvrde dolaziš u svega 2-3 klika nakon što predaš određeni obrazac, a uglavnom ispod potvrde imaš ispisan i obrazac koji si predao/la.
Ako imaš nekakvih pitanja i nedoumica oko rada u sustavu ePorezna napiši ispod u komentare ili me kontaktiraj na email kontakt@markozupanic.hr.
Kako uspješno raditi s klijentima u paušalnom obrtu?
Paušalni obrtnici uglavnom su pojedinci koji iza sebe nemaju tim ljudi već djeluju sami za sebe. Možemo ih nazvati i freelancerima koji imaju otvoren poslovni subjekt. Bez obzira na to, paušalni obrtnici moraju biti profesionalci u svakom pogledu i djelovati kao ozbiljna tvrtka koja može riješiti probleme klijenata.
U svojem dosadašnjem radu sakupio sam puno iskustva i znanja rada s ljudima i mogu ti reći kako često nije jednostavno surađivati s klijentima. Svaki je klijent individua za sebe i svatko ima neke svoje ideje, probleme i težnje koje želi riješiti. S druge strane, ti kao poduzetnik moraš pokazati puno razumijevanje za želje klijenata i moraš se prilagoditi – jer želiš iza sebe imati zadovoljne klijente.
Ako želiš saznati super savjete rada s klijentima onda je ovo poglavlje upravo za tebe. Odgovorit ću na neka od najčešćih pitanja obrtnika vezana uz uspješnu komunikaciju i suradnju s klijentima. Zamolio bih te da mi ispod u komentare napišeš u kojim si se sve nezgodnim situacijama našao/la prilikom rada s klijentima.
Kako kvalitetno komunicirati s klijentima?
Komunikacija između obrtnika i klijenta je iznimno važan segment poslovanja jer tu zapravo nastaje ili nestaje obostrano zadovoljstvo suradnjom. Klijent u tebi treba prepoznati sjajnog sugovornika koji je spreman riješiti njegove probleme i koji će klijentu pomoći u savladavanju prepreka.
U suštini, klijenta ne zanima tko si ti, što radiš i kakvo iskustvo posjeduješ – već klijenta zanima kakvu će on korist imati od suradnje. To ti mora biti i više nego jasno i stoga tvoja komunikacija s klijentom treba ići u jednom smjeru – moraš pomoći klijentu u rješavanju njegovih problema.
Komunikacija treba biti otvorena, iskrena i detaljna. Klijent mora u tebi prepoznati osobu koja će riješiti njegove probleme, a to se postiže davanjem kvalitetnih savjeta i suosjećanjem. Iako mnogi misle kako osjećajima nema mjesta u biznisu – to nikako nije istina. Gotovo svaka kupnja klijenta bazirana je na emocijama – odnosno na osjećajima koje proizvod ili usluga bude u klijentu. Stoga, pokaži emocije i budi sjajan sugovornik koji rješava probleme.
Zašto trebaš jasno definirati svaki zadatak koji ćeš raditi u projektu?
Kao što sam već rekao, u suradnji s ljudima naići ćeš na razne probleme. Ne kaže se uzalud – sto ljudi, sto čudi. Neki su klijenti iznimno popustljivi i ne brinu previše oko detalja, dok su drugi iznimno temeljiti i željet će da svaka i najmanja sitnica izgleda i funkcionira savršeno.
Želiš li spriječiti potencijalne probleme koji bi se mogli pojaviti prilikom suradnje, trebaš jasno i temeljito definirati što ćeš sve raditi u projektu, koje ćeš zadatke obaviti i koje sve postupke očekuješ od druge strane (od klijenta). Sve te zadatke definiraj i zapiši te ih prije početka suradnje dostavi klijentu – bilo na papiru, bilo putem emaila.
Kada ćeš na jednom mjestu imati popis zadataka koje trebaš raditi, a s kojima se klijent složio – tada nema mjesta nikakvom negodovanju. Točno se zna što su tvoji zadaci, u kojem roku ih trebaš obaviti i što klijent treba učiniti do zadanih rokova. Iako zvuči “okrutno” i ozbiljno – to je ispravan način na koji ćeš spriječiti sve moguće probleme u suradnji s klijentom.
Je li zaista klijent uvijek u pravu?
Ne, klijent nije uvijek u pravu – i toga trebaš biti itekako svjestan/na. Naime, klijentima na pamet mogu pasti svakakve zanimljive i otkačene ideje, a koje se nimalo ne uklapaju u plan rada koji si prethodno dogovorio/la s klijentom. Tada započinju problemi koje je ponekad jako teško riješiti. No, kako reagirati u takvoj situaciji?
Klijentu trebaš jasno dati do znanja što ste dogovorili prije početka suradnje i kakva pravila vrijede u struci u kojoj radiš. Kada bi klijent samostalno znao odraditi to za što te angažirao – onda ne bi trebao angažirati tebe da posao obaviš umjesto njega. Stoga, ti vjerojatno puno bolje znaš što radiš i kako treba izgledati finalni proizvod ili usluga.
Pokušaj klijentu na miroljubiv način objasniti zašto bi te trebao slušati i kako su tvoje ideje najbolje za njega. Dakako, neki će klijenti i dalje inzistirati na svojim idejama pa se tome trebaš prilagoditi. Prihvati dio savjeta klijenta, ali posao obavi onako kako smatraš da je najbolje (uz poštivanje klijentovih ideja). Ponekad finalni proizvod ili usluga neće ispasti kako bi trebalo, no to nije tvoj problem. Ti si zadovoljio/la želje klijenta – a ako je klijent zadovoljan i ti trebaš biti zadovoljan/na.
Kako reagirati kada klijent ima dodatne zahtjeve?
Zna se dogoditi da se klijent usred projekta dosjeti nečeg što mu u početku nije palo na pamet pa želi implementaciju toga. Primjerice, klijent naruči ručno rađeni ormar, ali se kasnije sjeti kako bi volio imati ogledalo na jednim vratima ormara. Realno gledajući, to je dodatni zahtjev koji prvotno nije bio planiran – što znači dodatni posao i troškove.
Svaki dodatni posao (ako je većeg obujma) ti bi trebao/la dodatno naplatiti. Zbog toga je važno na početku suradnje jasno definirati sve stavke rada – kako ne bi bilo nekih nepoznanica. Ako ono što klijent naknadno traži nije u toj listi definiranoj na početku suradnje, onda imaš potpuno pravo tražiti dodatni novac za tu dodatnu uslugu ili proizvod.
Radiš li u kreativnim industrijama (npr. izrada logotipa) onda moraš prije suradnje jasno naglasiti koliko ćeš ideja predstaviti klijentu i na koliko naknadnih korekcija klijent ima pravo. Naime, kod kreativnih industrija klijenti mogu cjepidlačiti do iznemoglosti što će ti potrošiti jako puno vremena i energije – a to nije ono što želiš (jer nisi naplatio/la). Dakako, uvijek možeš klijentu ponuditi da uz dodatnu naknadu središ “još tih nekoliko sitnica koje nisu dobre”.
Kako reagirati kada klijent ne plati za obavljen posao?
Uvijek i u svakoj industriji postoje neodgovorni klijenti koji ne podmiruju svoje obaveze. Nažalost, takvi klijenti narušavaju ugled cijele struke i protiv njih se potrebno nekako boriti. Neki neodgovorni klijenti jednostavno kasne s uplatom i oni će uplatiti novac odmah nakon tvojeg podsjetnika “da je vrijeme za plaćanje”.
Nažalost, postoje i oni koji nemaju namjeru podmiriti troškove ili će odugovlačiti s plaćanjem do krajnjih granica. Takvim klijentima najprije šalješ podsjetnik kako je vrijeme za uplatu, nakon kojeg će oni vjerojatno obećati da će platiti unutar nekoliko dana – no to se dakako neće dogoditi. Nakon toga imaš dvije izgledne opcije – javni linč na klijenta ili pokretanje tužbe.
Pokretanje sudskih sporova nažalost nema velikog smisla ako se radi o manjim novčanim iznosima. Ponekad je najbolje rješenje dogovoriti plaćanje u ratama – odnosno plaćanje svakog dijela projekta posebno (čime se gotovo u potpunosti eliminira mogućnost neplaćanja). U končanici, svi zajedno se moramo boriti da iskorijenimo takvo neodgovorno ponašanje – i zalagati se da svi počnu plaćati na vrijeme i prema dogovoru.
Kako nagraditi stalne klijente?
Stalni klijenti su iznimno vrijedna stvar i uvijek se trebaš boriti za to da zadržiš klijenta što je moguće duže uz sebe. Naime, stalni klijenti donose ti stalni izvor zarade i ne trebaš konstantno razmišljati o tome kako do novog klijenta. Stoga, mogu reći kako su stalni klijenti zapravo veliko “blago” biznisa.
Nakon što obaviš suradnju s nekim klijentom potrebno je nastaviti kvalitetnu komunikaciju i potaknuti tog klijenta da i dalje surađuje s tobom. No, da bi klijent osjećao želju za daljnjom suradnjom potrebno je uz kvalitetno obavljenu uslugu – klijentu ponuditi i neke posebne pogodnosti koje drugi nemaju.
Klijenta kojeg želiš u budućnosti zadržati uz sebe trebaš nagraditi prigodnim popustom ili nekom drugom lijepom gestom. Primjerice, ja volim klijentima za rođendan poslati neki prigodni poklon, koji ih uvijek oduševi – jer često se ni klijentovi najbliži prijatelji ne sjete njegova rođendana (a ja sam se sjetio). Da bi mogao/la slati takve poklone moraš saznati kada je klijentu rođendan – a uz malo truda i digitalne kanale to se danas lako može saznati.
Što se tiče popusta, na tebi je da odrediš kolike si se novčane cifre spreman/na odreći kako bi zadržao/la trenutnog klijenta. Pripazi da popust ne bude prevelik da ne “radiš za kikiriki”, no s druge strane neka ne bude ni premali – jer klijent želi osjetiti da će stvarno nešto uštedjeti ako s tobom nastavi suradnju.
Kvaliteta usluge trebala bi sama po sebi biti dovoljan mamac da klijent ostane uz tebe, no ponekad je potrebno malo potaknuti tu klijentovu odluku. Stoga, iznad imaš nekoliko ideja kako zadržati klijenta, a vjerujem da i ti na pameti imaš neku svoju ideju.
Kako ostvariti bolje poslovne rezultate i postati uspješan obrtnik?
Krajnji cilj svakog tko pokreće vlastiti biznis, odnosno obrt – jest postizanje uspjeha. No, svatko od nas na uspjeh gleda na drugačiji način – nekome je uspjeh višak slobodnog vremena koje može potrošiti na druženje s obitelji, nekome je to mogućnost putovanja svijetom, nekome velike svote novca na računu, itd.
Činjenica je da svi mi želimo bolje poslovne rezultate i uspješnije poslovanje jer time dobivamo priliku uživati u svakodnevnom radu – što je najvažnije. Izreka kaže: Ako radiš posao koji voliš, tada zapravo ne radiš ni jedan dan svojeg života. Važno je poslovanjem obrta dosegnuti onu razinu sreće i zadovoljstva – kojoj težiš otkako si otvorio/la obrt.
U nastavku ti donosim nekoliko važnih savjeta uz koje ćeš unaprijediti svoj paušalni obrt 2020. godine. Stručnjaci kažu kako je danas lakše no ikad izgraditi uspješan biznis – pa zašto onda to ne i učiniti? Pročitaj savjete ispod i postani uspješan obrtnik – koji uživa u svojem životu.
Može li obrt uspjeti bez ulaganja u marketing?
Mnogi novi poduzetnici često podcjenjuju važnost marketinga, smatrajući kako će samim otvaranjem biznisa privući klijente. Nažalost, to se ne dogodi – jer kada si nov na tržištu nitko ne zna za tebe i nikog zapravo ni nije briga za tebe. Rekao sam već prije kako klijente jedino zanima koja je njihova korist ako krenu u suradnju s tobom.
Ulaganje u marketing je iznimno važno za uspjeh svakog biznisa, a posebno se to odnosi na biznise koji su tek u začecima. Uz pomoć digitalnog marketinga možeš za malen novac postići odlične rezultate i privući mnoštvo novih klijenata. Želiš li izgraditi uspješan biznis – ulaganje u marketing je put ka uspjehu.
Ipak, postoje obrti koji su uz dosta sreće uspjeli bez ulaganja u marketing – no ti su obrti jako rijetki. Zašto riskirati i čekati sudbinu – kada možeš konce uspjeha držati u vlastitim rukama. Preuzmi odgovornost, uloži u marketing – i izgradi uspješan biznis o kakvom maštaš. Ako ne znaš kako privući super klijente uz pomoć digitalnog marketinga stojim ti na raspolaganju – više informacija potraži ovdje.
Zašto obrt treba imati web stranicu?
Danas gotovo sav razvijen svijet koristi internet. Podaci pokazuju kako više od 70 posto ljudi prije kupnje informacije o proizvodima ili uslugama traži upravo na internetu. Tamo gdje su kupci – tamo trebaš biti i ti. Dakle, biti prisutan na internetu danas je potreba – bez koje teško možeš uspjeti na tržištu.
Najbolji način za prezentiranje tvojih usluga i proizvoda na internetu – je kvalitetna i optimizirana web stranica. Iako na raspolaganju imaš mnoštvo digitalnih kanala gdje možeš prezentirati svoje proizvode i usluge – web stranica je jedan od rijetkih kanala nad kojim imaš 100% kontrole. Društvene mreže mogu promijeniti svoje algoritme i začas te pogurati u ponor – no web stranicom upravljaš upravo onako kako ti želiš i nitko ti ne može srozati rezultate.
Putem web stranice možeš kvalitetno prezentirati svoje proizvode i usluge koje nudiš. Zatim, možeš potencijalnim klijentima objasniti zašto trebaju surađivati s tobom i koje benefite dobivaju tom suradnjom. U konačnici, putem web stranice možeš usmjeriti klijente na kupnju tvojih proizvoda i usluga – te tako izgraditi uspješan biznis.
O važnosti web stranice za poslovanje biznisa već sam pisao jednom prilikom. Članak pročitaj ovdje.
Isplati li se oglašavati na Facebooku?
Facebook je već godinama najpopularnija društvena mreža na svijetu s više od 2 milijarde korisnika. Gotovo da ne postoji osoba u tvojem okruženju koja ne koristi Facebook pa je sasvim logično kako se u Facebooku krije veliki potencijal za oglašavanje tvojih proizvoda ili usluga.
Facebook kao platforma oglašavanja nudi punu kontrolu nad oglasnim procesima – što znači da možeš uz mala ulaganja doći do sjajnih rezultata poslovanja. No, važno je naglasiti kako moraš jako dobro znati što točno raditi – kako bi stigao/la do uspješnih rezultata.
Ako nisi siguran/na kako se uspješno oglašavati na Facebooku i drugim društvenim mrežama – kontaktiraj me na email kontakt@markozupanic.hr i rado ću ti pomoći. Facebook nudi puno potencijala za sve vrste biznisa – smo je potrebno osmisliti kvalitetne oglase i pogoditi ciljane kupce.
Trebaš li uložiti novac u Google oglašavanje?
Google je kompanija koja igra iznimno važnu ulogu u digitalnom svijetu. Njihova platforma za oglašavanje definitivno je jedna od najboljih na tržištu, a poduzetnicima nudi sjajne mogućnosti za oglašavanje. Želiš li privući kvalitetne klijente – oglašavanje na Google platformi svakako je pametan izbor.
Google oglasi automatski te guraju na prve pozicije na Google tražilici – što je odlično. Primjerice, traži li neka osoba pojam “najbolji vodoinstalater u Čakovcu” uz pomoć pomno osmišljenijih Google oglasa trebala bi pronaći upravo tebe (ako se baviš vodoinstalaterstvom u Međimurju). Zatim će ta osoba kliknuti na tvoj oglas, popuniti jednostavan kontakt obrazac – i nakon tvojeg povratnog kontakt dobiti ćeš još jednog novog klijenta.
Google oglašavanje u suštini je nešto skuplje od ostalih vrsta digitalnog oglašavanja, ali zbog toga donosi sjajne rezultate. Na Google platformi točno ciljaš za koje ključne riječi se želiš natjecati (npr. vodoinstalater u Međimurju, vodoinstalateru u Čakovcu, Vodoinstalater u Prelogu) što znači da se tvoji oglasi prikazuju samo zainteresiranim osobama (ljudima koji traže vodoinstalatera). Takva vrsta oglašavanja je odlična – i zbog toga trebaš razmisliti o ulaganjima u taj vid marketinga.
Kakve klijente možeš privući na Instagramu?
Instagram je specifična društvena mreža zbog toga što je fokusirana na vizualni sadržaj. Iako je Instagram u početku bio zamišljen kao društvena mreža za dijeljenje fotografija, danas sve važniju ulogu na toj platformi igra video. Ipak, i fotografije i video su vizualni sadržaj – a nudiš li proizvode ili usluge koje su vizualno atraktivne onda je Instagram sjajna platforma za rast tvog biznisa.
Želiš li privući nove klijente putem Instagrama moraš se fokusirati na stvaranje kvalitetnog vizualnog sadržaja. Fotografije koje ćeš objaviti na Instagramu moraju biti lijepo uređene i usklađene, dok video mora prenositi zanimljive i kvalitetne poruke. Valja spomenuti i to da je na Instagramu nešto mlađa populacija – pa je super ako nudiš proizvode za ljude mlađe od 50 godina.
Ako ti fotografiranje i snimanje video materijala nije jača strana i izbjegavaš to u velikom luku – možeš me kontaktirati za pomoć. Provjeri moje usluge – i saznaj na koje ti sve načine mogu pomoći u izgradnji uspješnog biznisa.
Što je SEO optimizacija i zašto je pametno uložiti u SEO?
SEO (optimizacija za tražilice) je proces optimiziranja i stvaranja web sadržaja uz pomoć kojeg dolazimo do boljih mjesta na Google tražilici. Sama SEO optimizacija je proces koji traje minimalno 6 mjeseci kako bi se javili prvi rezultati. No, jednom kada dođeš do kvalitetnih pozicija na Google tražilici – to znači da za 0 kuna dobivaš kvalitetne klijente koji traže upravo ono što ti nudiš.
Stvaranje kvalitetnog sadržaja za web danas je važnije no ikada prije. Konkurencije je puno, a samo oni koji ponude najbolji sadržaj mogu računati na uspjeh. Stići do prvih pozicija na Google tražilici jest proces koji traje mjesecima, ponekad i godinama – no benefiti koje time dobivaš su fantastični.
Uspiješ li doći do prvih pozicija u organskim pretragama na Google tražilici – dobivaš klijente za 0 kuna ulaganja u marketing. Nije li to super? Ono još važnije, stručnjaci već godinama naglašavaju kako posjetitelji koji na web stranicu dođu s Google tražilice prerastaju u odlične klijente – jer traže upravo ono što ti nudiš. Stoga, razmisli o ulaganju u SEO optimizaciju.
Želiš li saznati više o SEO optimizaciji pročitaj moj opširan blog na linku: SEO optimizacija – 35 super savjeta
Koliko novca uložiti u oglašavanje obrta?
Ovo je vrlo zanimljivo pitanje – koje ovisi o jako puno faktora. Prvi faktor jest – količina novca koju si spreman/na uložiti u oglašavanje. Drugo, ulaganja ovise o planovima koje si definirao/la u strategiji marketinga. Treće, lansiraš li neki novi proizvod ili se boriš s konkurencijom na već postojećem tržištu. Dakako, još je tu mnogo faktora koji direktno utječu na definiranje budžeta za oglašavanje.
Ono što moraš znati jest da se svaka uložena kuna u marketing isplati, ako je uložena na pravi način. Marketing je osnova uspješnog poslovanja jer zahvaljujući marketingu dobivaš nove klijente. To pak znači da zarađuješ više i omogućuješ veći budžet za marketing. Taj pozitivan zatvoreni krug se lomi onog trenutka kada odlučiš ne ulagati u marketing.
Ako tek krećeš s biznisom, vjerujem da tvoj budžet za marketing nije velik – pa je i ulaganje od nekoliko eura dnevno u oglašavanje super ideja. Kasnije, kako tvoj biznis raste i budžet za marketing mora rasti – pa dolazimo do investiranja od desetaka (pa čak i stotina) eura dnevno. No, ako sada nemaš veliki novac – i svaka kuna uložena u marketing je put prema uspjehu.
Je li preporuka klijenta najbolji model za uspjeh obrta?
Da, preporuka prošlih klijenata svakako je jedan od najboljih poslovnih modela koje možeš imati. S jedne strane, preporuka dosadašnjeg klijenta nekom budućem klijentu znači da je taj prošli klijent iznimno zadovoljan suradnjom – jer te preporučuje drugima. S druge strane, preporuke klijenata su besplatne pa ne trebaš trošiti vrijeme i novac na oglašavanje – jer se ono odvija samo od sebe.
No, izgradnju biznisa ne temelju preporuka ne možeš kontrolirati – odnosno to nije u tvojoj moći. Odlučiš li se fokusirati samo na preporuke klijenata prepuštaš kontrolu marketinga u ruke bivšim klijentima i njihovoj dobroj volji. Iako preporuka jest kvalitetan način dobivanja novih suradnji – uvijek trebaš imati rezervni plan, odnosno trebaš konstantno ulagati u marketing (barem malo vremena i novca).
Kako zaraditi preporuku klijenta?
Nažalost, ne postoji čarobna formula prema kojoj bi mogao zaraditi preporuke prošlih klijenata prema novim klijentima. Ono što možeš učiniti jest svakom svojem klijentu pružiti maksimalnu razinu kvalitete proizvoda ili usluge – čime podižeš razinu zadovoljstva klijenta. Dakako, uvijek je dobro dati i više od 100% jer time pokazuješ kako ti je stalo do zadovoljstva klijenata.
Ako daš više nego što klijent očekuje – on će zasigurno biti zadovoljan. No, hoće li ga to natjerati da te preporuči nekom drugome? Vjerojatno neće – no postoji rješenje. Uvijek po okončanju suradnje možeš zamoliti svojeg klijenta da te preporuči drugim klijentima, ako smatra da je razina kvalitete usluge ili proizvoda bila zadovoljavajuća. Neki će to učiniti, neki neće – no tako ćeš vjerojatno poboljšati svoje šanse za dobivanje preporuke.
Zašto je potrebno uvijek tražiti recenzije klijenata?
Recenzije (povratne informacije) klijenata iznimno su važne za rast svakog biznisa i to iz više razloga. Važne su zbog toga što dobivaš kvalitetne povratne informacije o tome koliko je klijent zadovoljan proizvodom ili uslugom – te možeš zaključiti u kojim područjima se možeš još poboljšati kako bi razina kvalitete još dodatno narasla.
Zamoliš li klijenta da recenziju postavi javno na neki od digitalnih kanala – to je sjajno za sve potencijalne buduće klijente. Naime, kada osoba koja treba neki proizvod ili uslugu traži dotično online – mišljenje prošlih korisnika je toj osobi itekako važno. Ako su recenzije pozitivne ta će osoba znati da ti može vjerovati – te će se u konačnici odlučiti za kupnju, odnosno suradnju s tobom.
Stekni naviku da uvijek po okončanju projekta od klijenta tražiš povratnu informaciju (recenziju). Klijentu naglasi kako želiš da recenzija bude iskrena i opširna, kako bih uvidio gdje su potencijalni problemi suradnje (ako ih je bilo) i kako se mogu ukloniti u budućnosti. Recenzije su krucijalne za rast tvojeg obrta i pokušaj ih uvijek zatražiti po završetku suradnje.
Koliko je vremena potrebno za uspjeh novog obrta?
Uspjeh novog obrta ovisi vrlo vjerojatno o stotinu faktora. Teško je reći koliko će tebi trebati da razviješ uspješan obrt jer već sam mnogo puta naglašavao – uspjeh svatko gleda iz neke svoje perspektive. Također, svaki je obrtnik jedinstvena osoba koja će zadatke obavljati na drugačiji način – što znači i da će put do rezultata biti drugačiji.
Neki obrtnici uspjeh uspiju izgraditi u jako kratkom roku, a razlog je veliki žar za uspjehom koji tinja u njima. Drugi pak u razvoj biznisa idu polako s velikom dozom opreza – te takvima treba puno duže da stignu do uspjeha. Bez obzira u koju grupu obrtnika spadaš – važno je da napraviš kvalitetan plan razvoja biznisa i da ciljeve iz tog plana redovito ostvaruješ.
Obožavam citat: One day or day one. You decide. Naime, možeš krenuti danas pa jednog dana stići do odredišta ili možeš odgađati početak pa krenuti jednog dana – no pitanje je hoće li taj dan ikada doći. Kako god okreneš odluka je na tebi. Nitko drugi osim tebe nije dogovoran za tvoj život – i na tebi je da učiniš nešto (ili ništa).
Zaključak
Jesam li ti pomogao odgovorima na pitanja ili još nešto nedostaje?
Iako je bilo jako puno medijskih nagađanja kako će se paušalni obrt 2020. godine znatno promijeniti – to se ipak nije dogodilo. Uvedena su neka pravila prema kojima obrtnik ne smije surađivati samo s jednim klijentom – dok drugih znatnijih promjena nije bilo.
Razmišljaš li o otvaranju vlastitog obrta svakako pogledaj početnu polovicu pitanja u kojima sam ti detaljno objasnio stvari koje trebaš znati prije pokretanja obrta. Također, odgovorena su pitanja paušalnih obrtnika o tome kako poslovati, odnosno kako riješiti određene probleme kada već posluješ.
Unutar članka poseban dio posvećen je dokumentaciji koju trebaš za uspješno poslovanje obrta, ali i kako se u potpunosti uskladiti sa zakonskim propisima. Na kraju teksta možeš pronaći super savjete kako izgraditi uspješan obrt – odnosno koje marketinške alate koristiti u procesu oglašavanja obrta.
Na dnu teksta ću ti ostaviti obrazac putem kojeg se možeš besplatno pretplatiti na moj newsletter. Putem newslettera minimalno 2 puta mjesečno svojim pretplatnicima šaljem ekskluzivne savjete iz područja biznisa, marketinga i putovanja – koje ne možeš naći na mojem blogu. Pretplata je trenutno besplatna – tako da požuri.
Ako postoji pitanje na koje ti nisam dao odgovor – svakako mi se javi na email kontakt@markozupanic.hr. Sva ostala pitanje, prijedloge, pohvale i ideje vezane uz ovaj članak napiši ispod u komentare.
Želim ti puno sreće u planiranju i ostvarivanju rezultata. Nadam se i vjerujem kako će tvoj paušalni obrt 2020. godine zasjati u punom sjaju i kako ćeš ostvariti sve što želiš. Tu sam za tebe. Sretno 😉
[/members_logged_in]