fbpx
Marko Županić

Kako napisati knjigu u manje od 90 dana i bez prethodnog iskustva?!

Želiš napisati vlastitu knjigu, roman ili pripovijetku? Zanima te kako napisati knjigu u manje od 90 dana? Pitaš se da li totalni amater može napisati kvalitetnu knjigu? Trebaš savjet oko stila pisanja koji će privući čitatelje? Interesira te kako objaviti knjigu i može li pisanje knjiga donijeti zaradu?

Ako imaš želju napisati svoju knjigu, a nemaš prethodnog iskustva u pisanju – ovaj je članak fantastično štivo za tebe. Naime, prije 3 godine i ja sam bio amater koji se odlučio na pisanje vlastitog ljubavnog romana. I mene su tada mučila pitanja: kako napisati knjigu, koji stil pisanja koristiti, koliko mi vremena treba za pisanje, kako uspješno završiti pustolovinu pisanja knjige.

Nakon mnoštva pročitanih članaka i savjeta, shvatio sam kako napisati knjigu nije težak zadatak, ako je to ono što ja doista želim. Uspio sam u jako kratkom vremenu napisati ljubavni roman, koji je zatim uspješno objavljen na Amazon trgovini knjiga. Iako nisam postao slavan spisatelj, sakupio sam iskustvo koje danas želim podijeliti s tobom.

U nastavku teksta otkriti ću ti mnoge tajne pisanja knjige: što napraviti prije pisanja, kako napisati knjigu, koji stil pisanja koristiti, kako pronaći izdavača, zašto je važno promovirati knjigu, itd. Veliki dio savjeta vezan je uz moje dosadašnje znanje koje sam skupio pisanjem, a dio savjeta dolazi od svjetski poznatih slavnih autora. Da bi ti omogućio lakše čitanje teksta, članak sam podijelio u nekoliko poglavlja:

  • Tko sve može napisati knjigu?
  • Kako se pripremiti za pisanje knjige?
  • Kako napisati knjigu?
  • Što savjetuju poznati svjetski autori?
  • Koja tehnika pisanja donosi uspjeh?
  • Kako objaviti knjigu?
  • Kako promovirati knjigu?

(Svi savjeti u ovom članku su informativnog karaktera. Autor članka nije odgovoran za radnje čitatelja. Ako tvoja knjiga doživi svjetski uspjeh, svakako me se sjeti pa pošalji barem neku čokoladu.)

 

Tko sve može napisati knjigu?

Bilo tko – tako bi glasio odgovor na ovo pitanje. Svatko od nas može, bez obzira na prethodno neiskustvo, napisati knjigu, roman ili pripovijetku. Nažalost (ili na sreću) tek će rijetki u tome uspjeti. Razlog? Problem je u tome što će 99 posto ljudi odustati nakon samo nekoliko napisanih stranica, a neki čak i nakon samo nekoliko rečenica.

Uspješnu knjigu možeš napisati i Ti. Važno je da shvatiš kako je pisanje knjige naporan proces. Trebaš imati mnogo snage i želje da pisanje knjige privedeš kraju.

Možda misliš da je potrebno imati talent za napisati knjigu, no tome nije tako. Talent je samo još jedan u nizu izgovora, kojim oni bez puno volje pokušavaju opravdati svoj neuspjeh pisanja. Možda i postoji talent, ali kod pisanja knjige najvažnija je ustrajnost i volja za pisanjem svake nove rečenice. Rekli bi romantičari – važna je ljubav prema pisanju.

Druga bitna stvar kod pisanje knjige je da shvaćaš kako knjigu pišeš sam/a. Nitko drugi neće umjesto tebe napisati ni redak tvoje knjige. Tvoja knjiga je tvoje djelo i ti odgovaraš za svaku novu rečenicu. Jednostavno, tvoja knjiga neće postajati ako je ti ne napišeš.

Ako imaš dovoljno ideja, želje, snage i ustrajnosti – knjigu ćeš uspjeti završiti. Možda to neće biti najbolja knjiga na svijetu, ali savršenstvo ionako ne postoji. Svaka knjiga pronalazi put do svojih čitatelja. Ako imaš ideju, šteta bi je bilo ne pretvoriti u knjigu.

 

Zašto želiš napisati knjigu?

Iako te do ovog članka vrlo vjerojatno dovelo pitanje ‘kako napisati knjigu?‘, pitanje koje si moraš zapravo postaviti je: Zašto želim napisati knjigu?

Često u životu žudimo za pogrešnim stvarima. Preispitujemo načine kako nešto napraviti i zašto nešto ne funkcionira kako smo zamislili. No, zapravo zaboravljamo da je motivacija ključni čimbenik u postizanju bilo kakvog uspjeha. Zbog toga, važno je shvatiti koji je razlog zašto želiš napisati knjigu, jer samo tako imati ćeš dovoljno želje i motivacije da završiš dugotrajni proces pisanja knjige.

Pitanje ‘kako napisati knjigu’ nije dobro iz razloga jer je univerzalno. Ako kreneš s pitanjem ‘kako’ s vremenom ćeš izgubiti putokaz i motivaciju. No, ako u glavi imaš razlog ‘zašto’, onda ćeš i u najtežim trenucima pronaći pravi put.

Želimo izgubiti kilograme, želimo dobiti mišiće, želimo zaraditi hrpu novaca, želimo luksuzan auto ili stan… Mnogo je toga što želimo, a uvijek se vodimo pogrešnom logikom i prvo tražimo odgovor kako.

Trava je uvijek zelenija kod susjeda. No, kada tu istu travu zasadimo kod sebe, ona ipak nije puno zelenija. Slažeš li se?

Ako želiš napisati knjigu, moraš razmisliti o tome zašto želiš vlastitu knjigu. To će biti tvoj razlog koji će te voditi kroz dugačak put pisanja. Razlog, koji će te podignuti kada nećeš imati volje za pisanjem novih rečenica. Odgovor na pitanje ‘kako napisati knjigu’ ionako ti donosim u nastavku teksta, tako da se oko toga ne trebaš dodatno brinuti.

 

Kako se pripremiti za pisanje knjige?

Prije nego što kreneš s pisanjem knjige, trebaš odraditi neke pripremne korake. Cilj tih pripremnih koraka je napraviti što bolje temelje za kasnije pisanje knjige. Iako se radi o intuitivnim zadacima, nije suvišno pobrojiti ih.

Osobno, smatram da je priprema pola odrađenog posla. Dakle, ako se kvalitetno pripremiš za pisanje knjige, onda bi samo pisanje trebalo biti znatno lakše i jednostavnije. Prije nego počneš pisati knjigu, trebaš odraditi sljedeće zadatke:

 

Odluči koja će biti tema knjige

Ako tražiš odgovor na pitanje ‘kako napisati knjigu’, onda pretpostavljam da u glavi već imaš ideju, odnosno temu knjige. Na svijetu postoje na stotine tisuća knjiga i vjerujem kako su sve teme već jednom negdje ispričane. Zbog toga, nije toliko bitno koja je tema dijela, već je bitno kako temu preneseš do čitatelja.

Dio poznatih pjesnika smatra kako je potraga za savršenom temom gubljenje vremena. Smatraju kako je većina tema već ispričana i kako nije potrebno gubiti puno vremena na odabir prave teme. Složio bih se s njima, ali bih naglasio kako je tema temelj o kojem ovisi svaki daljnji korak kod pisanja knjige.

Važno je da pronađeš pravi način kako ispričati neku temu. To je ono što razlikuje kvalitetne pisce od prosječnih. Posveti odabiru teme dio svojeg vremena, ali probaj osmisliti nešto što će tvoju temu predstaviti čitateljima na unikatni način.

 

Odaberi jezik na kojem će biti knjiga

Prilikom pisanja svoje prve knjige, ja sam odlučio kako ću knjigu napisati na hrvatskom jeziku, ali ću je objaviti na engleskom. Budući da nisam kvalitetno potkovan na području engleskog jezika, pisao sam knjigu na hrvatskom pa je dao prevoditelju da je prevede na engleski.

Odlučio sam se za engleski jezik zbog toga što sam znao da ću knjigu objaviti na Amazonu. Ne trebam objašnjavati kako je tržište engleskog jezika milijun puta veće od hrvatskog. Veće tržište znači i veću mogućnost prodaje (dopiranje do čitatelja), ali i više konkurencije.

Možeš se odlučiti za hrvatski jezik pa pokušati napraviti proboj na hrvatskoj književnoj sceni. Kasnije je lako napraviti prijevod na neki od svjetskih jezika (engleski, njemački, španjolski, francuski…) pa se okušati na stranom tržištu. No, možeš i odmah pisati na stranom jeziku. Ono što je važno jest da se odlučiš za jedan od jezika.

 

Napravi mapu knjige

Mapa knjige je zapravo skup zabilješki u kojima je definirano kako će teći radnja i koja će poglavlja imati knjiga. Mapa knjige predstavlja sve ono što planiraš pisati, ali u sažetom obliku. To je zapravo plan kako ćeš pisati svoju knjigu.

Mapa knjige može biti vrlo detaljna, ali i vrlo štura. Ono što preporučam je da vrlo detaljno razradiš radnju knjige – osmisli podnaslove, osmisli radnju po poglavljima, definiraj likove, osmisli uvod i rasplet, itd. Što više detalja spomeneš u mapi knjige, to će ti biti lakše pisati knjigu.

 

Detaljiziraj likove i njihovo postojanje

Knjiga ne smije imate previše, ali ni premalo likova. Previše likova dovodi do zbunjenosti čitatelja, dok premalo likova može značiti nezanimljivu radnju i aktivnosti. Potrebno je pronaći neku zlatnu sredinu, ali i likove napraviti atraktivnima.

U ovom koraku važno je detaljno osmisliti likove i pridružiti im neka specifična ponašanja ljudi u stvarnom životu. Što su likovi sličniji onima iz stvarnog života, što se čitatelji više mogu prepoznati u ponašanju likova, to je i sama knjiga zanimljivija.

Kada prvi put pišeš knjigu moglo bi te zbuniti kako zapamtiti likove kroz čitavo djelo. Primjerice, kada se na 150. stranici knjige moraš sjetiti kakav nos ima neki sporedni lik ili kakvu kosu ima glavni lik. Zvuči smiješno, ali potrebno je kroz cijelu knjigu biti dosljedan. Ja sam tome doskočio na način da sam izmišljene likove povezao s nekim ljudima iz stvarnog života. Tako sam u svakom trenutku znao točno tko kako izgleda.

Svaki lik u knjizi mora imati neku svoju ulogu. Ako lik nema neku značajnu ulogu, onda je uglavnom suvišan. Fokusiraj se na što manje likova, ali ih osmisli na što kvalitetniji i svrsishodniji način.

 

Odredi dužinu knjige

Ako si osoba (kao ja) koja ne voli ograničenja kada je pisanje u pitanju, onda ti ovo pravilo zvuči iznimno glupo. Zašto bi unaprijed odredio koliko će knjiga biti dugačka? Zar to ne uskraćuje inspiraciju i kreativnost kod pisanja?

Odgovor leži u tome što ćeš zadavanjem takvog konkretnog cilja sebi osigurati da se krećeš prema završetku knjige. Kada znaš koji je cilj, tada lakše savladavaš prepreke na putu. Upravo je to cilj određivanja dužine knjige. Ne, ta određena brojka ne mora te i ne smije sputavati u pisanju, ali te mora tjerati naprijed – ka stvaranju novih poglavlja.

Podaci govore kako prosječna knjiga ima od 60.000 do 100.000 riječi. Ako govorimo o kraćim djelima, onda je to uglavnom između 30.000 do 40.000 riječi. Ako se ne varam, moja knjiga imala je iznad 40.000 riječi i kao takva ulazila je u kategoriju romana mladih autora. Nevjerojatan je osjećaj napisati roman – vjeruj mi.

Prije početka pisanja knjige, zadaj si neki broj riječi koji želiš obavezno dostići. Na taj način podići ćeš razinu motivacije i uspješnije ćeš grabiti ka završetku pisanja knjige. Ujedno, ovo je i jedan od kvalitetnijih motivatora koji ti daje praktičan odgovor na pitanje kako napisati knjigu. Osmisli cilj – ostvari cilj.

 

Kako napisati knjigu?

Korak po korak stigao sam i do poglavlja kako napisati knjigu. U ovom te poglavlju očekuju konkretni savjeti koje obavezno moraš sprovesti, ako želiš za nekoliko tjedana ili mjeseci ispred sebe imati svoju knjigu.

Ispod napisani savjeti daju ti vrlo kvalitetne odgovore na pitanje kako napisati knjigu. Radi se o konkretnim savjetima, čiji je cilj maksimalno ti olakšati početak pisanja, ali i samo pisanje knjige.

[members_not_logged_in]

Ovaj članak ukupno sadrži više od 10.000 riječi i donosi ti više od 50 korisnih savjeta za pisanje knjige. Sve što si pročitao/la iznad bio je tek uvod za ono što te čeka do kraja članka. Prijavi se u MarkoZupanic.hr Premium sustav – i pročitaj članak do kraja.

Do kraja članka saznati ćeš mnoštvo vrijednih informacija i savjeta za pisanje knjige. Od konkretnih koraka, tehnika i alata za pisanje knjige, preko brutalnih savjeta svjetski poznatih autora pa sve do temeljitih koraka dizajniranja, objavljivanja i promocije knjige. Sve što trebaš za pisanje knjige – nalazi se u ovom članku. Prijavi se ispod i saznaj sve detalje za pisanje knjige.

Prijavite se na MarkoZupanic hr Premium sustav

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[/members_not_logged_in]

[members_logged_in]

 

Započni s pisanjem što prije

S obzirom na to da si u potrazi za odgovorom kako napisati knjigu, nije sporno da razmišljaš o pisanju vlastite knjige. No, razmišljanje i htijenje nije dovoljno – važno je krenuti. Poduzetnici i ulagači slažu se oko činjenice kako ideja ne vrijedi ništa tako dugo dok nije realizirana. Isto je i u slučaju pisanja knjige. Ideja je samo ideja, a realizacija je nešto sasvim drugo.

Ako tražiš izgovore ‘nemam prethodnog iskustva‘, ‘ne znam od kuda da počnem‘, ‘nemam kvalitetnu ideju‘, ‘ne znam kako napisati uvod‘ – tada nikada nećeš imati svoju vlastitu knjigu. Pisanje knjige biti će uspješno riješeno samo ako napraviš prvi korak – kreneš s pisanjem.

Nije bitno koliko imaš/nemaš iskustva, koliko dobro/loše pišeš, koliko znaš/ne znaš o pisanju knjiga. Važno je da napišeš prvu, pa drugu pa treću, četvrtu, petu rečenicu. Svako putovanje započinje prvim korakom. Zaboravi na sve prepreke i jednostavno samo kreni pisati. S vremenom ćeš svladati sve što trebaš.

 

Piši na računalu

Iako danas još uvijek ima autora koji se zalažu za pisanje na papirima, to je po meni čisto gubljenje vremena. Dapače, divim se onima koji uspijevaju u ovom modernom vremenu pisati knjige na papiru i na tome im čestitam.

Pisanje knjige na računalu donosi nekoliko prednosti:

  • jednostavno dupliciranje teksta
  • brza i jednostavna korekcija teksta
  • laka provjera pravopisa
  • pristup knjizi u nastajanju u bilo kojem kutku svijeta
  • zapisivanje ideja direktno u knjigu neovisno gdje se nalaziš

Ja sam za pisanje knjige koristio online servis Google Docs. Radi se o programu iz porodice Google alata, koji ponašanjem i funkcijama jako nalikuje Word-u, odnosno ostalim alatima za stvaranje pisanog sadržaja.

Google Docs je bio moj odabir jer ima nekoliko naprednih značajki koje možeš koristiti: svojem tekstu možeš pristupiti u svakom kutku svijeta gdje postoji internet veza, omogućuje jednostavno upravljanje sadržajem, omogućuje pisanje govorenjem u mikrofon (za engleski jezik), omogućuje jednostavno preuzimanje napisanih tekstova, radi automatsko spremanje ako to korisnik odabere, itd.

Dio autora smatra kako je potrebno isključiti internet na računalu, kada se kreće u pisanje knjige. Razlog je što ne mogu zadržati koncentraciju nad tekstom pa odlutaju na bespuća interneta (Facebook, Google, YouTube). Zbog toga oni predlažu da koristiš neki od offline alata za pisanje (primjerice: Microsoft Office Word, WordPad, LibreOffice Writer).

Za korištenje Google Docs alata potreban ti je internet. Ako ne možeš održati koncentraciju, onda je bolje ne koristiti taj alat. No, šteta bi bilo ne iskoristiti prednosti koje nudi (posebice pisanje govorom i sveprisutnost). Ja nisam imao problema sa zadržavanjem koncentracije i meni je Google Docs bio savršeno rješenje za pisanje knjige.

 

Stalno spremaj napisani sadržaj

Ljudi nerijetko, kada pišu duge dokumente na računalu, zaboravljaju spremati sadržaj koji su stvorili. Mnogima se desilo kako su nepovratno izgubili mnoštvo sadržaja koji su tako vrijedno starali. Pisanje knjige je dugoročni proces i iznimno je važno naučiti se konstantno spremati sadržaj koji stvoriš.

Google Docs alat ovdje ima jednu prednost – automatsko spremanje. Naime, ovaj program svako malo spremi sadržaj koji si nanovo upisao i na taj način ne postoji mogućnost nepovratnog gubljenja napisanog sadržaja. Eventualno, možeš ostati bez zadnje rečenice, ali to ne bi trebao biti neki veliki problem.

Što se tiče ostalih tekst editora (Word, Writer) nisam siguran nude li oni mogućnost automatskog spremanja. Znam samo da posljednje verzije ovih alata omogućavaju tzv. recovery podataka. To omogućuje vračanje programa na vrijednosti koje su bile postavljane kada je došlo do iznenadnog rušenja. No, da li to znači da će se vratiti i sav napisani sadržaj, to ćeš morati provjeriti. Bilo kako bilo, moraš konstantno spremati sadržaj koji stvaraš.

 

Isključi sve što bi moglo remetiti koncentraciju

Masovnost interneta donijela nam je brdo mogućnosti u život, ali i poremetila način na koji funkcioniramo. Danas smo opsjednuti neprestanom zvonjavom telefona, obavijestima koje stižu svako malo i tjeraju nas da stalno visimo na društvenim mrežama. Osoba koja želi napisati knjigu to si ne smije dopustiti.

Kada kreneš pisati knjigu moraš isključiti sve što bi te moglo ometati, odnosno sve što bi moglo naštetiti tvojoj koncentraciji. Prije svega, ugasi telefon ili barem stišaj zvukove na telefonu. Zatim, odspoji se sa svih društvenih mreža na računalu i ugasi sve aplikacije (npr. Gmail, Google Calendar, Skype) koje mogu na bilo koji način omesti tvoju koncentraciju.

Također, važno je pronaći miran kutak u kući, stanu ili negdje u prirodi. Nagovijesti svojoj obitelji, frendovima i poznanicima da pišeš knjigu i da te ne ometaju. Samo uz potpuni mir i koncentraciju tvoja će se knjiga razvijati prema željenom planu.

 

Napravi raspored pisanja

Pisanje knjige je dugoročni proces. No, dugoročni procesi moraju se rastaviti na ona manje zahtjevne kako bi se mogli završiti u nekom zadanom periodu. Savjetujem ti da napraviš plan pisanja, kojeg ćeš se pridržavati. Tako ćeš knjigu uspješno završiti unutar zadanog roka.

Prije svega, zadaj si krajnji rok do kojeg knjiga mora biti gotova. Mislim da je 90 dana sasvim razumna brojka za nastajanje neke srednje duge knjige. Kada to zbrojimo, podijelimo, oduzmemo dolazi se do činjenice da trebaš pisati minimalno 1-2 stranice teksta dnevno. Čini ti se puno? Ja mislim da nije puno.

Kada postaviš rok do kojeg knjiga mora biti gotova i kada znaš kolika je željena dužina knjige, tada moraš napraviti dnevni plan pisanja knjige. Jednostavno, odredi da ćeš svaki dan pisati primjerice 1 sat i toga se pridržavaj. Vidjeti ćeš kako će knjiga nastajati i u konačnici će biti završena unutar zadanog roka. Vrijeme je ključan resurs, koristi ga pametno.

 

Piši i kada nemaš inspiraciju

Inspiracija je precijenjena. Mnogi ljudi u potrazi za inspiracijom izgube tjedne, mjesece i godine i na kraju ne naprave ništa korisno. Inspiracija dođe pa prođe, ali to ne znači da ti moraš stati i ništa ne raditi. Ako ne razmišljaš o tome o čemu pišeš, inspiracija se ne može ni pojaviti.

Nemoj se truditi neprestano tražiti inspiraciju. Jednostavno sjedni pred napisani tekst, razmišljaj o tom tekstu i ideje će se pojaviti za koju minutu. Na temelju tih ideja porasti će inspiracija, a to će dovesti do kvalitetnijeg i bržeg stvaranja knjige.

Ono što želim naglasiti jest – nemoj inspiraciju tražiti na 100 različitih mjesta. Jednostavno, sjedni ispred svoj knjige koju pišeš i razmišljaj o njoj. Slobodno prošećeš na nekoliko minuta, no zatim se vrati i opet razmišljaj o tekstu. Inspiracija će se pojaviti vrlo brzo.

 

Piši bez obzira na sve

Knjiga nastaje pisanjem. Ako ne prakticiraš pisanje, nećeš imati ni knjige. Ako se vratim na pitanje ‘kako napisati knjigu’ logičan odgovor jest neprestanim pisanjem. To znači, da moraš pisati bez obzira što se oko tebe događa.

Nema veze ako te boli glava, ako vani pada kiša, ako padaju sjekire, ako susjed navija glasno muziku, ako je hladno ili vruće – tvoje je samo da pišeš. Ako ćeš cjepidlačiti, uvijek ćeš naći neki izgovor zašto ne trebaš danas pisati. No, tako neće nastati knjiga.

Trudi se pisati svaki dan, svaki tjedan, svaki mjesec. Samo stalnim i upornim pisanjem nastati će knjiga na koju ćeš biti ponosan. Ako ti nestane inspiracije, sjeti se zašto pišeš knjigu, sjeti se kako ćeš se ponosno osjećati kada knjiga bude gotova.

 

Prije pisanja pročitaj zadnji odlomak

Autori amateri nemaju tu moć da znaju u glavi upravljati sadržajem kojeg stvaraju. Zbog toga je od iznimne važnosti da se stalno prisjećaju što su pisali prije (proteklog dana). Na taj način će ‘ostati u igri’ i neće pogubiti konce nastajanja kvalitetnog teksta.

Najčešće je dovoljno pročitati tek posljednji odlomak da se prisjetiš kako je završila priča proteklog dana. No, neki će možda trebati i više od jednog odlomka. Na tebi je da odlučiš i opredijeliš se za neku od taktika. Bez obzira na sve, važno je imati dosljednost u prići, a to se postiže kvalitetnim vezanjem priče iz dana u dan.

 

Popravljaj knjigu i gradi uspješnu priču

Uspješni autori i pisci znaju kako je tajna uspješne knjige u neprestanom popravljanju i sređivanju dijelova knjige. Priča napisana prvi puta sadrži mnoštvo suvišnih detalja, mnoštvo krivih rečenica, mnoštvo nezanimljivih dijaloga, mnoštvo loših upotreba fraza. Sve se to sređuje kako bi knjiga na kraju dobila kvalitetnu priču s mnoštvom atraktivne radnje.

Poglavlje treba odležati, kažu mnogi. To znači, da treba proći neko vrijeme kako bi mogli shvatiti što se to točno može promijeniti na bolje. Prijedlog je da se nakon napisanog poglavlja pričeka jedan tjedan da ono ‘odleži‘ i nakon toga krene se u ispravljanje grešaka. Tek tada shvatiti ćeš koliko je poglavlje loše napisano i gdje ima mjesta za poboljšanja.

Uvijek će biti potrebe za popravljanjem određenog dijela teksta, ali ne treba težiti savršenstvu. Savršenstvo ionako ne postoji i treba uzeti neku mjeru do koje će se ići s popravljanjem. Ti popravci zaslužni su za uspjeh knjiga i oni čine dijela uspješnima.

 

Pročitaj knjigu nekoliko puta kada završiš s pisanjem

Finalni korak u procesu stvaranja knjige je čitanje knjige u cjelini. Kada završiš sa svime – i s pisanjem i s popravljanjem poglavlja, moraš se baciti na čitanje knjige. Pročitaj cijelu knjigu barem 2-3 puta i popravi ako smatraš da nešto treba popraviti.

Svima je jasno da kao autor knjige ne možeš objektivno procijeniti koliko je knjiga dobra. Zbog toga, nije loša ideja knjigu dati nekome od svojih bližnjih da je pročita. Oni će dati neku finalnu ocjenu i procijenit će koliko su zadovoljni dijelom. Ako kažu da je sve super – lažu. Ako kažu da neki dijelovi ne valjaju uglavnom su u pravu. Ako predlože promjene – to treba zanemariti.

Ako si utrošio/la 3 mjeseca u pisanje knjige, onda se potrudi uložiti i nekoliko dana u njeno čitanje i ispravljanje detalja. Ako te neka sitnica iritira u knjizi, velika je vjerojatnost da će iritirati i čitatelja. Stoga, promijeni tu sitnicu i knjigu učini savršenom (koliko god to može biti).

 

Radi strpljivo i pokaži upornost

Strpljivost je vrlina koja krasi velike autore. Bez strpljivosti ne bismo imali najpoznatija svjetska književna dijela. Kada pišeš knjigu od 200ak stranica, sjeti se samo koliko je truda uložio neki drugi pisac koji je napravio djelo od 500 ili 1.000 stranica. Za sve je zaslužna strpljivost.

Vjerujem kako je upornost ključ svakog uspjeha pa tako i pisanja knjige. Ja sam bio uporan, radio iz dana u dan i napisao svoju prvu knjigu (a zatim i drugu). Sada je vrijeme da i ti pokažeš svoju upornost i napišeš svoje remek djelo. No, prije toga u nastavku pročitaj što ti savjetuju najbolji svjetski autori.

 

 

Što savjetuju poznati svjetski autori?

Tko može dati bolji odgovor na pitanje Kako napisati knjigu, nego li poznati svjetski autori? Svi ti autori imaju nešto zajedničko – uspjeli su pronaći kvalitetno rješenje za problem kako napisati knjigu koja će postati veliki hit.

Svaki od autora ima neke svoje vizije i svoje ideje. Iako se mnoštvo tih ideja poklapa, u nastavku teksta ću izdvojiti veliki broj savjeta koji su proizašli iz iskustva poznatih autora. Vjerujem kako učenje na tuđim greškama može biti itekako produktivno i dovesti te do uspjeha.

Svi ispod navedeni savjeti proizašli su iz bogatog iskustva književnika i ja sam ih i sam osobno koristio. Trudio sam se slijediti pravila kako bi što brže i kvalitetnije napisao svoju knjigu. Preporučujem i tebi da pročitaš što savjetuju i automatski si odgovoriš na pitanje kako napisati knjigu na najbolji i najjednostavniji mogući način.

 

Piši o temi do koje osjećaš strast

Pisanje knjige je dugoročan proces pa se javlja problem gubitka motivacije. No, motivaciju sigurno nećeš izgubiti ukoliko tema o kojoj pišeš u tebi budi strast. Kada smo do nečega strastveni, onda nam je puno lakše odvojiti sate i dane kako bi završili projekt koji smo započeli.

Ako malo bolje razmisliš emocije su pokretač svega što se događa oko nas. Bilo bi suludo započeti pisanje knjige bez da uključiš emocije u tu knjigu. Poznati svjetski autori slažu se oko toga da je važno biti strastven do teme u knjizi koja je u nastanku. Dakle, odaberi temu koja u tebi budi strast i pisanje knjige biti će znatno bolje i jednostavnije.

 

Knjigu piši za čitatelja

Ako želiš uspješnu knjigu, moraš se staviti u glavu svojeg potencijalnog čitatelja. Ako obožavaš čitati knjige, vrlo vjerojatno znaš da te neke stvari tjeraju da pročitaš još jednu stranicu pa još jednu, dok bi zbog nekih stvari najradije zatvorio knjigu i prestao s čitanjem. Svi su čitatelji takvi – očekuju super knjigu sa zanimljivom radnjom.

Kada tražiš odgovor kako napisati knjigu, najbolje je da u glavi zamisliš svojeg idealnog čitatelja. Osobu koja će s guštom uzeti tvoju knjigu u ruke i pročitati je ‘u jednom dahu’. Putem knjige obraćaš se upravo toj osobi – sa svim njezinim željama i pretpostavkama. Ideja je zadovoljiti što više želja tvojeg potencijalnog čitatelja i na taj način stvoriti ćeš veliki književni hit.

 

Nemoj težiti savršenstvu jer to ne postoji

Nitko na ovome svijetu nije savršen jer zapravo ni ne znamo kako postaviti kvalitetne kriterije za savršenost. Knjiga koju stvaraš nikada neće biti savršena i ne smiješ se time zamarati. Misliš li da su knjige poznatih autora savršene? Nisu, nimalo. I te su knjige prepune nesavršenosti, jer savršenost je nemoguće postići i ona je u očima svakog čitatelja drugačija.

Iako je ideja pisanja knjige približiti se savršenosti, moraš paziti s time. Naime, neki autori izgube tjedne i mjesece u nastojanjima da neko djelo učine savršenim. Na kraju im za završavanje neke knjige treba i po nekoliko godina, a knjiga na kraju ni ne doživi željenu popularnost.

Kada pišeš knjigu moraš paziti da to napraviš što bolje i zanimljivije. No, moraš se odmaknuti od ideje da knjiga treba biti savršena. Koliko god truda uložiš u pisanje i ispravljanje knjiga nikada neće biti savršena. Ne zamaraj se time – napiši knjigu najbolje što znaš i možeš. Savršenost je precijenjena. Nije li ljepota života upravo u nesavršenosti?

 

Izbaci iz knjige sve što je nepotrebno

Čitatelji knjiga ne vole suvišne radnje, informacije, nabrajanja, točke, zareze, itd. Kvaliteta knjige ne počiva na tome da knjiga bude što duža i sadržajnija, već u tome da kroz jednostavne i krate rečenice čitatelju preneseš zabavnu i kvalitetnu priču.

Nakon što završiš s pisanjem knjige, moraš dio vremena posvetiti izbacivanju suvišnih detalja. Znam, biti će ti teško pobrisati rečenice i odlomke koje si stvarao/la tjednima i mjesecima, no to jednostavno moraš učiniti. Tvoja knjiga mora biti oslobođena svih dijelova koji nisu zanimljivi čitateljima i bez kojih se može okarakterizirati radnja knjige.

Sve što je suvišno – izbaci. Nitko ne voli nabrajanja i nezanimljive opise mjesta i likova. Ono što čitatelji obožavaju je zanimljiva i neiscrpna radnja koja prožima cijelu knjigu. Potrudi se napraviti knjigu bogatu radnjom i imati ćeš fantastično djelo.

 

Čitaj više da možeš pisati kvalitetnije

Riječi i rečenice osnovni su materijal pisaca. Ako nemaš dovoljno veliku bazu rečenica i riječi, teško da možeš stvoriti kvalitetnu knjigu. Kada obiluješ bogatim vokabularom, imaš osnovni preduvjet da postaneš uspješan autor.

Gotovo svi poznati svjetski autori slažu se oko činjenice kako je iznimno važno da autor puno čita. Čitanje obogaćuje autorove sposobnosti i uvelike proširuje mogućnosti kvalitetnog rada. Čitanjem autor usvaja nove riječi, nove rečenice, nove ideje i povećava dozu kreativnosti. Dakle, čitanje mnoštva knjiga jedan je od glavnih preduvjeta stvaranja vlastitih knjiga.

U velikom projektu 1000 dana do uspjeha pokrenuo sam projekt Čitati više knjiga. U tom projektu nastojim objasniti kako pročitati više od 50 knjiga godišnje i zašto je to važno. Također, u projektu Čitati više knjiga možeš pronaći sjajne preporuke i recenzije kvalitetnih knjiga.

 

Uvijek budi u mogućnosti zapisati ideje

Naš je mozak fantastičan alat koji svakodnevno stvara mnoštvo ideja. Iako stvaramo mnoštvo ideja, nekako ih ne uspijevamo pretvoriti u vlastitu korist, odnosno vlastiti uspjeh. Problem je što super ideje dolaze u trenutku kada to najmanje očekujemo. Drugi problem je što ideje koje ne zapišemo vrlo brzo nepovratno izgubimo (za manje od minute već smo posvećeni nekim drugim stvarima).

Uspješni pisci zbog toga imaju naviku sa sobom nositi olovku i papirić (danas vjerojatno pametni telefon) kako bi zapisali ideju kada se ona pojavi. Bilo da se voziš u tramvaju, šećeš parkom ili ližeš sladoled na plaži – kvalitetna ideja se može pojaviti. Ti moraš biti u mogućnosti zapisati je i na taj način spriječiti da je izgubiš. Važno je zapisivati kvalitetne ideje, jer one su putokaz do uspješne knjige.

 

Osiguraj vrijeme i prostor u kojem pišeš

Pisanje knjige iziskuje maksimalnu koncentraciju i traži da se autor u potpunosti posveti pisanju. Često je to problem, jer danas nas ljudi ometaju sa svih strana. Ometanje je veliki problem jer remeti koncentraciju i zbog toga ćeš pisati sporije, manje kreativno i manje kvalitetno.

Moraš definirati točno mjesto i vrijeme na kojem ćeš svakog dana napisati barem nekoliko novih stranica svoje knjige. Bilo bi idealno kada bi to mjesto bilo izolirano od ‘upada’ drugih osoba, tj, kada znaš da u prostoriji neće biti žamora i pripovijedanja drugih ljudi. Također, važno je tim ljudima nagovijestiti da u određenom vremenu pišeš knjigu i zamoliti ih da ne smetaju.

Ja sam prilikom pisanja knjige svoje ukućane obavijestio da sljedeća dva sata pišem roman i da ih molim da se stišaju i ne smetaju mi. Dakako, to nije uvijek bilo izvedivo i znalo se dogoditi da me ometaju, no u globalu je funkcioniralo dobro.

 

Eliminiraj televizor u potpunosti

Danas postoji jako puno ljudi koji su ‘ovisnici’ o televiziji. Većina njih ne misli da je tome tako, iako pred TV-om provode i po nekoliko sati dnevno. Bilo kako bilo, televizija uzima veliki dio života, ali i kreativnosti pojedincu. Konzumacijom sadržaja s televizije, uskraćujemo sebi užitak smišljanja novih kreativnih ideja.

Ako želi napisati kvalitetnu knjigu, moraš se riješiti navike gledanja televizije. Probaj je eliminirati na što više vremena, a ako je moguće i u potpunosti prestani gledati TV. To će ti stvoriti dodane sate u danu, ali i omogućiti da kreativnost i koncentracija budu na zavidnoj razini.

U projektu 1000 dana do uspjeha pokrenuo sam manji projekt Prestati gledati televiziju. Taj projekt objasniti će ti kako se riješiti navike gledanja televizije. Dakako, sve će biti detaljno opisano, ali i testirano na ‘vlastitoj koži’.

 

Piši uz rječnike i enciklopedije

S obzirom na to da već dugo godina pišem razne članke po portalima i u nekim časopisima, naučio sam kako je rječnik sastavni dio opreme kvalitetnog autora. Možda ti se sada to čini suludo, no kada kreneš s pisanjem knjige shvatit ćeš koliko imaš rupa u poznavanju vlastitog jezika.

Rječnik kojeg imaš pri ruci prilikom pisanja knjige biti će ti od velike pomoći. Naime, kada nećeš znati kako definirati neku riječ ili kako se ona pravilno piše, samo otvoriš rječnik i unutra se krije tvoj odgovor.

Također, ako pišeš o nekim stručnim temama ili spominješ u knjizi neke stručne pojmove, ne bi bilo na odmet koristiti se enciklopedijom. Zanimljivo, ja sam u svojoj knjizi My Reason is Love pisao o epidemiji Ebole i svako malo čitao sam članke vezane uz tu epidemiju, kako bi što bolje i kvalitetnije realizirao radnju knjige.

 

Osmisli kvalitetan i privlačan naslov knjige

Možeš napisati fenomenalnu knjigu i radnju, ali ako pogriješiš u odabiru naslova onda si u problemu. Kvalitetan i privlačan naslov knjizi daje jedan obol i čini je privlačnom za čitatelja. Prvi čitatelji knjige, kupiti će knjigu zahvaljujući privlačnom naslovu, jer tada nećeš još uvijek imati recenzije knjige.

Nakon što se za knjigu pročuje i nakon što stignu prve recenzije, tada naslov više nije toliko važan. No ipak, knjiga kvalitetna i zanimljiva naslova ima znatno veće šanse za uspjeh. Preporuka iskusnih autora je da naslov knjige osmisliš na kraju kada završiš s pisanjem. Tada znaš koje prednosti i nedostatke ima knjiga i uz što je najbolje povezati naslov.

Odabir naslova knjige je vrlo zabavno, ali i stresno iskustvo. Naime, kada sam napisao gotovo 200 stranica knjige, morao sam definirati jednu rečenicu (samo nekoliko riječi) koja će reprezentirati knjigu čitateljima. Tako mala stvar, a od tako velikog značaja. Nemoj zabrljati.

 

Osmisli kreativnu naslovnicu knjige

Baš kao i naslov, naslovnica knjige (prva strana knjige) igra izrazito važnu ulogu u odluci čitatelja da se odluči baš za tvoju knjigu. Ponekad, naslovnica je možda važnija od samog naslova, jer poznato je kako su ljudi vizualni tipovi i kako ih privlače lijepi vizuali.

Postoji nekoliko bitnih pravila koja su pokazala da u praksi neki dizajni naslovnice bolje funkcioniraju od drugih. Od kada sam ja pisao svoju knjigu je prošlo već dosta vremena pa se ne sjećam točno kako bi trebala izgledati idealna naslovnica. No, pravila postoje i vrijedi ih pronaći negdje na internetu.

Kada sam stvarao svoju naslovnicu, odlučio sam se na suradnju s mladim fotografom. Stvorio je prekrasnu fotku, na koju smo zatim dodali efektni tekst naslova knjige i autora. Važno je da naslovnica podržava radnju knjige, odnosno da se po naslovnici može barem djelomično saznati o čemu se radi u knjizi.

 

Unesi emocije u knjigu

Svaka stvar u životu pojedinca započinje i završava zahvaljujući emocijama. Emocije su ono što nas pokreće, što diktira u kojem će smjeru ići naš život i na koji ćemo način iskoristiti vrijeme koje imamo na raspolaganju. Sve, ali baš sve u našem životu definirano je emocijama – željeli mi to priznati ili ne.

Ako tražiš odgovor na pitanje kako napisati knjigu koja će postati hit, tada je jedan od najboljih odgovora – unesi emocije u knjigu. Radnja koja se događa u knjizi mora biti potaknuta emocijama, ali također mora buditi emocije kod čitatelja. Što više uspiješ doprijeti do emocija čitatelja, to će on više obožavati tvoju knjigu.

Konkretan odgovor na to kako stvoriti emocije ti ne mogu dati. Vješti pisci uspjeli su pronaći formulu za izazivanje emocija i zbog toga su njihove knjige toliko popularne. Moraš pronaći svoj način kako probuditi emocije u čitatelju i ‘prilijepiti’ ga uz svoju knjigu.

 

Nemoj se bojati (ne)uspjeha

Kada krećeš s pisanjem knjige u glavi će se pojaviti stotinu različitih pitanja. Sve je to normalno – ‘skačeš na glavu’ u neko novo neistraženo područje. Kada se upuštamo u neke nove avanture, jako se bojimo svakog novog pomaka jer ne znamo što nas tamo čeka.

Iskusni pisci kažu kako je strah najveći neprijatelj spisateljskog rada. Normalno je da se bojimo, no taj strah nas ne smije sprječavati u stvaranju kvalitetne i zanimljive knjige. Većina ljudi boji se javno iznijeti svoje stavove, boje se što će drugi misliti o njima, boje se kritika, ali čak i pohvala.

Ako želiš napisati uspješnu knjigu, moraš shvatiti da se nemaš čega bojati. Strah će te samo kočiti u naumu da stvoriš nešto vrijedno. Prestani se bojati i kreni stvarati svoj uspjeh.

 

Razmotri mišljenje drugih ljudi

Kada završiš s pisanjem knjige preporuka je da tu knjigu daš u ruke nekolicini ljudi kako bi je pročitali. Nakon što je pročitaju zamoli ljude da ti daju iskrenu povratnu informaciju što misle o knjizi. Ako nitko ništa ne kritizira, to je sumnjivo, ako ima puno kritika uzimaj ih s rezervom.

Svaka knjiga ima svoje čitatelje. To znači da se mnogima možda neće svidjeti tvoja knjiga i to je sasvim normalno. Ne uzimaj si to k srcu. Važno je dobiti kritiku drugih ljudi jer na taj način možeš popraviti knjigu prije nego je javno objaviš.

Autori savjetuju da poslušaš što drugi kažu i da te upozore što im se ne sviđa u knjizi. No, ako krenu davati svoje savjete kako bi taj dio trebalo promijeniti da bude bolji – to moraš zanemariti. Dakle, uvaži kritike i popravi što ne valja u knjizi, ali popravi to na sebi svojstven način (a ne kako drugi misle da bi trebalo popraviti).

 

Manjak inspiracije riješi šetnjom u samoći

Nedostatak kvalitetnih ideja zasigurno će se dogoditi tijekom pisanja knjige. Jednostavno, naš mozak ponekad ‘zablokira’ i ne pronalazi način kako se izvući iz takve situacije, sve dok ne promijenimo rutinu. Dakle, ako želiš vratiti izgubljenu inspiraciju, moraš se na trenutak odmaknuti od pisanja knjige.

Uspješni pisci savjetuju kako je najbolja taktika za vraćanje inspiracije – šetnja. Također, može se prakticirati tuširanje, odmor, kuhanje, crtanje, meditiranje, vježbanje ili slušanje glazbe. Sve su to načini na koje se može vratiti inspiracija, ali je potrebno te aktivnosti raditi u samoći, tišini i samo kratko.

Ako odeš u šetnju s prijateljima, lako je moguće da će pisanje knjige u potpunosti izgubiti fokus u tvojoj glavi, a u glavu će ući neke nove ideje i problemi tvojeg poznanika. Dakle, pametno je aktivnosti prakticirati samostalno. Također, ne smiješ se zanijeti i potrošiti hrpu vremena na te relaksirajuće aktivnosti. Odradi nekoliko minuta šetnje i vrati se za svoje računalo pisati knjigu. Inspiracija će se vratiti.

 

Blokade riješi vračanjem na početak priče

Ako se dogodi spisateljska blokada, ona se može kvalitetno riješiti na način da se vratiš nekoliko koraka unazad. Uzmi vremena i vrati se na početak priče ili barem koje poglavlje unatrag. Napreskokce pročitaj tekst i shvatit ćeš u kojem je dijelu radnja otišla u krivom smjeru. Kada to shvatiš, možeš se uhvatiti u koštac s rješavanjem blokade.

Stvar je jednostavna – samo popravi dio u kojem je radnja otišla u krivom smjeru. Kada središ taj dio, priča će se dalje normalno razrađivati i blokade više neće biti. Ponekad je dovoljno vratiti se samo mali koračić unatrag, dok će u ekstremnim situacijama biti potrebno pogledati gotovo sve što je prije napisano.

 

Pokaži svoj stil i originalnost

Mnogi kažu kako su sve priče već jednom ispričane i kako je na autorima da pronađu nove kreativne načine kako ispričati te iste priče. Ako je tome tako, onda se moraš dobrano potruditi u pisanju knjige i čitateljima nametnuti svoj stil pisanja.

Moraš izgraditi svoj stil pisanja po kojem će te čitatelj moći prepoznati. Taj će te stil razlikovati od drugih i utjecat će na uspjeh tvoje knjige. Ono što moraš postići je originalnost, jedinstvenost u izričaju koja će tvoje djelo učiniti poželjnim za čitanje.

 

Napiši knjigu baš onakvu kakvu želiš čitati

Kako napisati knjigu koju će čitatelji rado kupiti i čitati? Tajna je u tome da zadovoljiš želje čitatelja, ali na način da pri tome ne naštetiš svojoj motivaciji i strasti. Dakle, moraš se poistovjetiti s čitateljima koji su slični tebi i tvojim čitateljskim afinitetima. Na taj način otkriti ćeš kakvu knjigu želiš napisati i kakvi će je čitatelji rado čitati.

Kada otkriješ kakav stil knjiga voliš i koje te teme privlače, onda ti preostaje još samo svoje ideje pretvoriti u knjigu. Istina, pisanje knjige jest najteži dio procesa, no ako se dobro pripremiš taj dio trebao bi proći bez velikih problema. Piši ono što voliš.

 

 

Koja tehnika pisanja donosi uspjeh?

U ovom odlomku objasniti ću tehnički dio priče oko toga kako napisati knjigu. Dakle, nabrojati ću nekoliko stvari koje treba izbjegavati prilikom pisanja, ali i nekoliko koje bi trebalo prakticirati ako želiš napisati kvalitetnu knjigu.

Iako sam prethodno spomenuo kako svaki autor treba imati svoj stil pisanja, pametno je držati se nekih načela koja u globalu odgovaraju čitateljima. Ako se toga ne pridržavaš, velika je vjerojatnost da će čitatelj izgubiti volju za čitanjem, a samim time će i knjiga biti etiketirana kao loša. Evo konkretnih tehničkih odgovora na pitanje kako napisati knjigu:

 

Knjigu nemoj započeti opisom vremena

Čitatelji ne vole opise, općenito. Jako je loša ideja započeti knjigu opisom vremena u kojem se radnja događa. Najbolja taktika je ubaciti čitatelja izravno u središte zbivanja. Dakle, ako planiraš knjigu započeti velikim opisom, izbjegni to u širokom luku. Opisom ćeš vrlo vjerojatno uništiti knjigu i želju za daljnjim čitanjem.

 

Nemoj upotrebljavati priloge

Jednostavnost, jednostavnost i jednostavnost. Kvaliteta knjige očituje se u tome koliko je autor vješt prenijeti atraktivnu radnju u što jednostavnijem obliku do čitatelja. Dakle, čitatelj ne želi duge opise i nepotrebne riječi i rečenice – želi samo suštinu i kvalitetnu radnju. Izbjegavaj priloge što je više moguće jer na taj način ćeš napraviti kvalitetno štivo koje će ljudi rado čitati.

 

Izbjegavaj prologe

Čitatelji ne vole prologe, jer su uglavnom dosadni i ne stvaraju neko uzbuđenje čitatelju. Najviše štete tvojoj knjizi može donijeti prolog koji dolazi nakon uvoda, odnosno nakon uvodne riječi autora. Ako možeš bez prologa, izbjegavaj ih.

 

Pojednostavi razvoj dijaloga

Iskusni autori slažu se oko toga da je potrebno dijalog potaknuti na što jednostavniji način. To znači da je za razvoj dijaloga dovoljno koristiti glagol ‘rekao je’, a sve ostale glagole potrebno je eliminirati. Izazivanje osjećaja i raspoloženja mora se postići samim dijalogom, a ne glagolima koji razvijaju dijalog. Dakle, ‘rekao je’ je sasvim dovoljan u cijeloj knjizi.

 

Nemoj koristiti uskličnike

Svježi autori čest znaju upasti u zamku učestalog korištenja uskličnika. Naime, smatraju kako će uskličnicima naglasiti neku radnju i tako još dodatno zainteresirati čitatelja za čitanje. Nažalost, prečesto korištenje uskličnika nema svoju svrhu i potrebno je izbjegavati uskličnike tijekom pisanje knjige. Neki autori kažu kako je dopušteno koristiti maksimalno 2-3 uskličnika na 100.000 napisanih riječi.

 

Izbjegavaj regionalni dijalekt

Možda ti ideja pisanja na regionalnom dijalektu zvuči super, no moraš se zapitati nekoliko stvari: da li svi čitatelji razumiju riječi iz dijalekta, koliko ljudi priča dijalektom kojim želiš pisati, kako će korištenje dijalekta utjecati na ostatak tvoje knjige? Nakon što odgovoriš na ova pitanja, biti će ti jasno kako je bolja solucija ne pisati na dijalektu. Dakle, koristi dijalekt štedljivo (ili ga uopće nemoj koristiti).

 

Čitatelje drži u neizvjesnosti

Sjajna taktika koja je ključ svake uspješne knjige. Kroz cijelu knjigu koju pišeš moraš održavati razinu neizvjesnosti na maksimumu. To znači, da ni u jednom trenutku ne smiješ zalutati u radnju koja korisniku neće biti zanimljiva. Svaka nova rečenica mora poticati neizvjesnost i mora probuditi u čitatelju želju da okrene novu stranicu i pročita novi odlomak.

 

Izbjegavaj detaljne opise likova

Ako želiš održati neizvjesnost u knjizi konstantno na zavidnoj razini, moraš izbjegavati detaljne opise. Prije svega, nije pametno raditi detaljne opise likova jer na taj način smanjuješ razinu napetosti, ali i kompliciraš sebi život. Ako u nekom dijelu knjige napraviš detaljan opis lika onda se pojavljuje problem što kasnije u svakom trenutku moraš znati kako taj lik izgleda i što ga karakterizira. Ako imaš jednog ili dva lika to je i izvedivo, no ako je u knjizi više likova onda je stvar jako komplicirana.

 

Nemoj opisivati detalje prostora

Čitatelje ne zanima kako je izgledala spavača soba nekog od likova u knjizi, osim ako se to direktno ne odnosi na radnju knjige. Dakle, ako je ta spavača soba opremljena spravama za nadzor susjedove kuće, a lik je detektiv – onda je opravdano opisati ukratko kako izgleda spavača soba. No, ako ta soba ne služi za špijuniranje najbolje je ne ulaziti u opisivanje detalja. Još jednom ponavljam, sve što ne treba opisivati – nemoj opisivati.

 

Izbaci sve što čitatelji inače preskaču

Ako voliš čitati knjige, onda vrlo vjerojatno znaš kako ti neki dijelovi knjiga nisu interesantni i kako ih želiš preskočiti. Neki ih preskaču, neki ne. No, činjenica je da knjige imaju nezanimljive dijelove, koje bi bilo poželjno da je autor eliminirao kada je pisao knjigu. Preporuka je da iz knjige izbrišeš sve dijelove koji ti nisu zanimljivi, jer zasigurno će biti još manje zanimljivi čitatelju. Posebno se to odnosi na dugačke opise kako likova, tako i prostora, ali i na nepotrebno vračanje radnje u prošlost.

 

Napravi sjajan uvod u knjigu

Početak knjige je od iznimne važnosti za želju čitatelja da nastavi s čitanjem. Naime, ako zabrljaš na početku knjige, lako je moguće da će čitatelj odlučiti zatvoriti knjigu i nikada je ne pročitati. Najbolje je čitatelja odmah na početku ubaciti u središte zbivanja. Idealno, treba na početku pred čitatelja staviti neku stresnu radnju (dijalog) koji će potaknuti znatiželju za daljnjim čitanjem.

 

Piši što više glagola

Činjenica je da su glagoli pokretači radnje u knjizi. Zbog toga, potrebno se fokusirati upravo na glagole i na taj način razvijati što dramatičniju i kvalitetniju radnju. Sve ostale riječi poput imenica, pridjeva, priloga, mogu u velikoj biti izostavljene i neće umanjiti vrijednost teksta. Što više glagola imaš u knjizi, to znači da će biti i više radnje, a samim time i znatiželje čitatelja te zadovoljstva knjigom.

 

Piši tekst jednostavno i razumljivo

Već sam iznad spomenuo kako je jednostavnost u današnje vrijeme jedan od ključnih parametara za kvalitetu knjige. Čitatelji žele priču ispričanu na što jednostavniji, dramatičniji način, bez puno nepotrebnog opisivanja i nabrajanja. Ako želiš to ostvariti, bilo bi dobro raditi što kraće rečenice – jednostavne i lako razumljive. Također, pametno je izbjegavati nepotrebne zareze, jer oni samo ometaju korisnika u čitanju.

 

Smanji subjektivnost u tekstu

Iako stvaraš svoju knjigu, pametno je izbaciti subjektivnost iz teksta. Naime, čitatelj sam želi odlučiti tko je pozitivac, a tko negativac u knjizi. Ne želi da mu ti namećeš svoje stavove prema radnji i likovima u knjizi. Važno je smanjiti subjektivnost u knjizi, bez obzira što je to tvoja knjiga i imaš određenu simpatiju prema likovima u nastajanju.

 

Napravi likove što sličnije stvarnim ljudima

Jedna vrlo zanimljiva ideja za koju se zalažu mnogi autori i koja prema svemu sudeći može doprinijeti popularnosti određene knjige. Kada gradiš likove za svoju knjigu, moraš im ugraditi što više stvarnih osobina koje imaju ljudi oko tebe. Pokušaj likove u knjizi napraviti što sličnije stvarnim ljudima, pridodajući im dobre i loše osobine. Sve u čemu se čitatelj može na bilo koji način poistovjetiti s likom je svakako pomak u pozitivnom smjeru za uspjeh knjige.

 

 

Kako objaviti knjigu?

Nakon što sam ti (nadam se) kvalitetno odgovorio na pitanje kako napisati knjigu, vrijeme je da se pozabavim sljedećim pitanjem, a to je – kako objaviti knjigu? Odgovor na ovo pitanje znatno je teže dati od odgovora na pitanje kako napisati knjigu. Naime, veliki je broj ljudi koji žele postati autori, a malo izdavačkih kuća želi surađivati s anonimnim piscima.

Posljednjih su godina izdavači knjiga u velikim problemima jer sve je manje ljudi koji kupuju knjige. Pojava elektroničkih knjiga izazvala je veliki interes čitatelja za e-knjige, što je ujedno umanjilo potražnju za tiskanim knjigama.

Izdavačke kuće više se ne žele upuštati u rizične poslove pa tako vrlo rijetko daju priliku novim ne renomiranim autorima. No, zbog takvog razvoja situacije veliki tržišni igrači počeli su nuditi tzv. tiskanje knjiga na zahtjev. To znači, da tiskara više ne ide raditi nakladu od 1.000 ili više tisuća knjiga odjednom, već se knjige tiskaju onda kada korisnik odluči kupiti knjigu.

Lider na tom tržištu svakako je Amazon koji nudi jednostavan i jeftin tisak knjiga na zahtjev, a zatim te iste knjige šalje diljem svijeta. Pojavio se stoga i pojam self-publishing koji omogućava svim autorima svijeta da izdaju svoje knjige bez posredstva nakladničkih kuća. No, više o svemu tome u nekom od sljedećih odlomaka.

 

Upornost je jedini siguran put objave knjige

Upornost je preduvjet za mnoge uspjehe u životu svake osobe. Pisao sam nedavno o tome kako su upornost i strpljenje ključevi uspjeha pojedinca pa svakako pročitaj članak. Ništa drugačija situacija nije ni kada je u pitanju objavljivanje knjige.

Nakladničke kuće su vrlo krut pregovarač i velika je vjerojatnost da će te mnoge od njih odbiti i prije nego što im detaljno predstaviš svoj rad. Nažalost, tome je tako jer i nakladničke kuće proživljavaju krizno razdoblje i pokušavaju se prilagoditi novo nastaloj situaciji na tržištu. No, nemoj dopustiti da te otpor nakladničkih kuća obeshrabri.

J. K. Rowling nije mučilo pitanje kako napisati knjigu jer joj je to lagano išlo od ruke, već je problem imala s pronalaskom izdavača. Ova poznata književnica izdavača za svoje uspješnice tražila je čak 7 godina. Danas su njezine knjige (o Harryju Potteru) jedne od najpopularnijih ikad napisanih knjiga, a ona itekako poznata autorica.

Iako nemam iskustva u traženju izdavača, uvjeren sam kako kvalitetno napisana knjiga može pronaći zainteresiranog izdavača. Jako je važno biti uporan i tražiti priliku iz dana u dan. Ako postoji volja za pronalaskom izdavača, u toj ćeš namjeri i uspjeti (prije ili kasnije). Stara izreka kaže ‘Gdje ima volje ima i načina‘. Sretno ti bilo u potrazi za izdavačem.

 

Što je self-publishing?

Prije nego što sam krenuo pisati svoj ljubavni roman, odlučio sam se informirati o tome na koji ću način objaviti knjigu. Iako je potraga za izdavačem bila jedna od opcija, ubrzo sam otkrio kako u svijetu postoji mogućnost self-publishinga.

Self-publishing je izdavanje knjige ili nekog drugog autorskog dijela, gdje autor samostalno objavljuje svoje djelo, bez posredstva izdavača. Self-publishing je zapravo moderan pristup izdavaštvu, gdje se nastoje izbjeći svi oni stari principu koji su autore usporavali u procesu objavljivanja knjiga.

Ako se odlučiš samostalno izdati knjigu, onda to možeš učiniti putem platformi koje su dostupne online. Dakako, najpopularnija među njima je Amazon, koji ujedno slovi i kao najpopularnija e-trgovina na svijetu.

Self-publishing sa sobom donosi mnoštvo prednosti, ali nažalost i neke nedostatke:

Prednosti:

  • knjigu možeš objaviti u potpunosti samostalno
  • knjigu objavljuješ u trenutku kada tebi to odgovara
  • samostalno određuješ cijenu knjige
  • knjiga ide u tisak tek onda kada je korisnik naruči
  • možeš izdati samo e-knjigu (bez potrebe za tiskom)
  • sve detalje knjige sređuješ prema vlastitim željama i nagonima

Nedostaci:

  • nisi u interakciji s urednicima i lektorima koji bi sredili knjigu na profesionalni način (možeš ih angažirati samostalno)
  • marketinške aktivnosti moraš organizirati samostalno (što može biti veliki problem)
  • nemaš iza sebe ljude koji bi te pogurali na tržištu
  • nedostatak domaćih platformi (povećava troškove)

Samostalno objaviti knjigu je jedan zabavan proces u kojem možeš pogriješiti na desetke različitih načina. Jako je dobro imati uz sebe osobu koja je prošla taj proces i koja zna kako se nositi sa self-publishingom. Ipak, ovakav način izdavaštva stvorio je mnoge poznate autore i od potpunih anonimaca lansirao ih do sasvim solidne spisateljske karijere. Self-publishing omogućuje svakoj osobi da se okuša u svijetu književnika.

 

Kako objaviti knjigu na Amazonu?

Ako ti self-publishing zvuči kao dobra ideja, onda će ti ovaj odlomak biti od koristi. Naime, ukratko ću objasniti kako objaviti knjigu na Amazonu. Napisati ću koji su sve podaci potrebni za objavljivanje knjige, koje zamke prijete novim autorima i na što treba posebno obratiti pozornost.

Sada, kada je poglavlje kako napisati knjigu iza tebe i kada ispred sebe imaš napisanu cjelokupnu knjigu, pravi je trenutak da se pozabaviš Amazonovom platformom za samostalne autore. Platforma se zove Amazon Kindle Direct Publishing (skraćeno: kdp) i dostupna je na web adresi: kdp.amazon.com

Za prijavu na platformu potrebno je imati ili otvoriti Amazon korisnički račun. Proces registracije je jednostavan i na tebi je samo da popuniš tražena polja i pristaneš na uvjete koje ti nudi Amazon. Kada to središ biti će potrebno definirati još nekoliko sitnica – poput potvrde identiteta te unosa podataka o državi i poreznim obvezama. O tome možeš više pročitati na internetu.

Nakon što završiš s kreiranjem računa, možeš se posvetiti objavi knjige na Amazonu. Proces nije kompliciran i može se jako brzo riješiti, no potrebno je paziti na neke detalje. Važno je da:

  • odabereš kvalitetan naslov knjige
  • napraviš kratki opis knjige koju želiš objaviti
  • pripremiš i učitaš naslovnicu knjige
  • učitaš knjigu u .docx formatu
  • odabereš ispravne kategorije za svoju knjigu
  • postaviš cijenu koju smatraš pravednom
  • odabereš koje sve pogodnosti želiš koristiti
  • središ svoj autorski profil na Amazonu (ako to nije već prije napravljeno)

Ovo su neke od osnovnih stvari koje moraš srediti kada objavljuješ knjigu na Amazonu. Dakako, ima tu još puno drugih sitnica, no nije ništa komplicirano.

Što se tiče postavljanja cijene knjige, moraš dobro razmisliti koliku ćeš cijenu definirati. Prije svega, preporučujem ti da istražiš na Amazonu kako se kreću cijene konkurenta i da na temelju toga definiraš svoju cijenu. Važno je uzeti u obzir proviziju koju uzima Amazon za izdavanje svake knjige. Također, ako zaradu misliš podizati u Hrvatskoj moraš računati da na to da Hrvatska i SAD- nemaju (još uvijek) potpisan ugovor o izuzetku oporezivanja. Što znači da ćeš porez morati platiti i u SAD-u, ali i u Hrvatskoj (tzv. dvostruko oporezivanje).

Kada sam objavljivao knjigu pošteno sam se namučio s pronalaskom odgovarajuće kategorije. Amazon je knjige raspodijelio u mnoštvo kategorija, ali je potrebno napomenuti kako su neke kategorije duboko ugniježđene te ih je teško pronaći. Ispravan odabir kategorije je važan jer se knjiga rangira unutar kategorije, odnosno potkategorije. U slučaju krivog odabira knjiga neće doprijeti do mnoštva korisnika te ćeš tako izgubiti veliki dio čitatelja.

Samo još jedna napomena za kraj. Kada napišeš knjigu dovoljno je da je spremiš u .docx formatu i kao takvu učitaš na KDP stranice. Nakon toga Amazon vrši obradu knjige putem svojih softverskih alata i knjigu prilagođava kako za čitanje na e-readerima, tako i za print. Dakle, cijeli je postupak krajnje jednostavan za autora knjige.

Smatram kako proces objave knjige na Amazonu nije kompliciran i može ga sprovesti svatko tko se imalo razumije u računala. No, važno je spomenuti kako tek nakon objave knjige započinju prave avanture. Sljedeći odlomak posvećen je promociji knjige.

 

 

Kako promovirati knjigu?

Nakon što smo savladali lekcije kako napisati knjigu i kako objaviti knjigu, moramo se pozabaviti još jednim izrazito važnim detaljem – promocija knjiga. Ovo je dio u kojem sam ja podbacio i zbog koje nisam postigao neki značajniji uspjeh sa svojom knjigom.

Kada sam kao pisac amater krenuo pisati svoju knjigu nisam ni slutio da je toliko teško probiti se na tržištu. U mojoj je glavi stajala činjenica: dovoljno je napisati knjigu i objaviti je i ona će se prodati u nekoliko tisuća primjeraka. No, to ni približno ne ide tako.

Shvatio sam kolika je važnost marketinga kada, unatoč svojim nastojanjima, nisam u prvim danima uspio dostići brojku od 10 prodanih primjeraka. Postalo mi je jasno kako sam oduševljeno pisao knjigu, ali nisam nimalo pažnje posvetio marketingu. Zbog toga, moja prva knjiga nikada nije doživjela uspjeh o kakvom sam sanjao. Ipak, bila je to odlična lekcija za pisanje neke nove knjige. U nastavku slijedi nekoliko stvari na koje moraš obratiti pozornost:

 

Započni s marketingom u trenutku kada kreneš pisati knjigu

Marketinške aktivnosti vezane uz knjigu dobro je započeti što prije. Renomirani autori svoje knjige promoviraju i po godinu dana prije nego što knjiga bude javno objavljena. Zanimljivo, na Amazonu postoji opcija prednarudžbe gdje je moguće knjigu kupiti i prije nego što je ona objavljena.

Moja iskrena preporuka je da s promocijom knjige započneš istog trenutaka kada napišeš prvu stranicu knjige. Naime, kvalitetnom pripremom publike na javnu objavu knjige, pridobiti ćeš čitatelje koji će poželjeti kupiti knjigu kada ona bude dostupna. Svako odugovlačenje promocije knjige, samo će smanjiti broj potencijalnih kupaca u budućnosti.

 

Definiraj ciljane čitatelje

U prijašnjim odlomcima već sam nekoliko puta spomenuo kako je važno poistovjetiti se s potencijalnim čitateljima. Kada shvatiš kakav tip čitatelja je zainteresiran za tvoju knjigu, onda su stvari znatno lakše.

Svaki sljedeći korak u promociji knjige podređen je ciljanju određene skupine ljudi. Nije loše testirati utjecaj i na publiku van ‘ciljane skupine’ jer možda se dogodilo da si pogrešno procijenio na početku tko će biti tvoji idealni čitatelji. Dakle, baci se na istraživanje i pronađi svojeg idealnog čitatelja, odnosno čitatelje.

 

Sredi svoju biografiju i napravi profi fotografiju

Činjenica je da kao autor knjige nećeš koristiti istu biografiju koju šalješ u prijavama za posao. Tvoja spisateljska biografija mora sadržavati zanimljive činjenice iz života koje su na neki način vezane uz pisanje knjiga. Biografija mora biti kratka, sadržajna i zanimljiva. Preporučujem da u biografiju ugradiš i neki upečatljivi detalj koji će ostati čitateljima u glavi (pomoću kojeg će te moći ‘identificirati’).

Ako si uložio/la nekoliko mjeseci u pisanje knjige, onda možeš i moraš odvojiti i nekoliko sati za izradu svoje profesionalne fotografije. Danas su usluge profesionalnog fotografiranja jeftine i preporučujem da izdvojiš malo novca i izradiš svoju profesionalnu fotografiju.

 

Kontaktiraj utjecajne ljude iz svijeta književnosti

Svako tržište ima neke svoje zakonitosti i ljude koji dominiraju tržištem. Budući da je književni svijet jako dobro povezan, dobra taktika je kontaktirati nekoliko uglednih ljudi iz svijeta književnosti. Takve ljude potrebno je obavijestiti o tome da stvaraš (ili imaš gotovu) vlastitu knjigu i upitati ih da li su voljni pročitati je.

Nakon što je utjecajni ljudi pročitaju, velika je vjerojatnost da će glas o knjizi proširiti naokolo – bilo putem prijatelja, bilo putem društvenih mreža. No, tu valja računati na to da će se dobar glas proširiti samo ako će biti zadovoljni kvalitetom knjige.

 

Pošalji besplatne primjerke i traži recenzije

Recenzije čitatelja jedan su od glavnih motiva koji privlači druge čitatelje ka nekoj knjizi. Dakle, knjiga bez recenzija je vrlo vjerojatno loša ili je nitko uopće nije čitao. Tako da je važno na početku odmah dobiti zamah i to putem recenzija u kojima će knjiga biti hvaljena.

Najbolja taktika za dobivanje recenzija tvoje knjige jest poslati besplatan primjerak knjige ljudima koji su zainteresirani za čitanje. Nakon što pročitaju knjigu na tebi je da ih zamoliš da napišu recenziju i tako ti pomognu u osvajanju srca novih čitatelja. Najlošija taktika je kupovanje recenzija, jer se takvi trgovci jako brzo otkriju i sve završava kobno po uspjeh knjige.

 

Organiziraj predstavljanje knjige i druženje

Bilo kakav događaj vezan uz knjigu može biti od velike pomoći u ostvarivanju uspjeha na tržištu. Ako imaš mogućnost organiziraj događanje u nekoj većoj prostoriji i pozovi nekog uspješnog gosta da ti se pridruži na predstavljanju knjige.

Predstavljanje knjige može biti odličan marketinški potez jer može osigurati da se glas o knjizi proširi na daleko, ali isto tako može i poslužiti za prodaju knjige zainteresiranima. Važno je naglasiti, kako predstavljanje knjige ne mora biti ‘ukroćeno’ unutar nekih definiranih formata ponašanja. Možeš jednostavno napraviti neki piknik ili zabavu, počastiti goste te ih usput potaknuti na kupnju knjige. Samo mašta je granica.

 

Osmisli kreativan email i potpis u email-u

Velika je vjerojatnost da će tvoji poznanici biti među prvim kupcima knjige jer žele pomoći rastu tvoje autorske karijere. No isto tako, velika je vjerojatnost da mnogobrojni među njima ni ne znaju da ti imaš vlastitu knjigu. Zbog toga, moraš iskoristiti dostupne alate te ih obavijestiti o svojoj knjizi.

Najlakši način za obavijestiti široke mase poznanika je putem emaila. Osmisli kreativan, zabavan i poticajan email, gdje ćeš prije svega druge osobe upoznati sa svojim radom, a nakon toga ih i pozvati da kupe tvoju knjigu. Uz sam email, nije loše posložiti i potpis emaila tako da u sebi nosi informaciju da imaš vlastitu knjigu u prodaji.

 

Napravi i promoviraj knjigu putem web stranice ili bloga

Kao društvo, danas život teško možemo zamisliti bez digitalnih kanala. Činjenica je da su gotovo svi ljudi danas online. Tamo gdje su ljudi tamo trebate biti ti i tvoja knjiga. Internet ti pruža mnoštvo sjajnih načina za promociju knjige, a na tebi je da odabereš koji ti najviše odgovara.

Moja topla preporuka je da napraviš web stranicu ili blog na kojem ćeš moći objavljivati informacije o knjizi i prije nego što ona bude puštena u prodaju. Putem web stranice moći ćeš čitatelja konstantno informirati o novostima vezanim uz knjigu. Sve to nudi ti sjajnu priliku da se povežeš s čitateljima i stvoriš mnoštvo novih kupaca knjige.

Ako trebaš pomoć oko izrade web stranice ili bloga, stojim ti na raspolaganju. Pošalji mi email na adresu: kontakt@soloboss.hr ili provjeri kako ti sve mogu pomoći na ovom linku.

 

Korigiraj cijenu knjige po potrebi

Cijena knjige vrlo je osjetljiv detalj koji može prodaju knjige ili dići u visine ili u potpunosti srozati. Prije sam napomenuo kako je kod određivanja cijene knjige važno pozornost obratiti na cijene knjiga slične tematike. No, ako se ta taktika ne pokaže uspješnom, onda ti preostaje korigirati cijenu kada je knjiga već u prodaji.

Dobar mamac za kupce su i povremena sniženja. Primjerice, možeš krenuti u prodaju knjige na način da prvih 50 kupaca knjige dobije popust od 20 posto na knjigu. To će potaknuti početni zamah u prodaji, ali će i osigurati da u kratkom roku sakupiš recenzije i pridobiješ vrlo brzo kupce.

 

 

Kako postati poznati pisac?

Odradili smo sva važna poglavlja (kako napisati knjigu, kako objaviti knjigu i kako promovirati knjigu) i preostaje još samo da zaključim cijelu priču oko pisanja vlastite knjige. A kako kvalitetnije zaključiti priču, nego informacijama o tome kako postati uspješan pisac.

 

Moraš pisati što više

Sjećam se maglovito svojih početaka u svijetu pisanja, no znam da je to bilo nekoliko razreda ispod ovog današnjeg pisanja. Ne, ne mislim kako su moji tekstovi danas kvalitetniji i kako sam ja bolji autor. No, smatram kako sam osobno napredovao u svakom pogledu kada je pisanje u pitanju.

Naučio sam sastavljati zanimljivije i sadržajnije rečenice, fokusiram se na ono bitno i ne trošim uzaludno riječi, pridržavam se pravila pisanja koja sam naučio kako iz savjeta drugih tako i iz vlastitog iskustva. Pisanjem tekstova, popravio sam pisanje tekstova.

Ako želiš kvalitetnije pisati, glavni je recept – piši što više. Svaka nova rečenica koju napišeš podignuti će kvalitetu tvojeg pisanja i napredovat ćeš u stvaranju kreativnih tekstova. Duboko sam uvjeren kako će tvoja druga knjiga biti puno bolja od prve knjige, a ona treća biti će znatno bolja od druge. Piši i ne posustaj.

 

Ne postoji recept za ‘postati uspješan pisac’

Nažalost, ne postoji čarobna formula po kojoj bi mogao postići uspjeh u svijetu pisanja. Sve što u životu vrijedi iziskuje ulaganja – vremenska i(li) novčana. Ako te gura entuzijazam do pisanja i mašta koja ima svašta za ispričati, vrlo lako se možeš zaljubiti u pisanje. Pisanje može postati strast, opsesija i može te voditi ka uspjehu.

Sjeti se kako je J.K. Rowling potrošila čak 7 godina u potrazi za izdavačem. Nitko je nije želio kada je krenula, a danas je jedna od najutjecajnijih živućih pisaca. Njezine knjige veliki su hit, a zamisli koliko je nedostajalo i nikada ne bi bile objavljene.

Uz trud i upornost koje uložiš u pisanje knjige, moraš imati i malo sreće da osiguraš popularnost kojoj težiš. Sporna činjenica koju mnogi često spominju kaže kako sreću ponekad možeš kupiti novcem. Ovo vrijedi i za tržište knjiga.

Nakon što je moja knjiga podbacila, odlučio sam se baciti na istraživanje koliko je novca potrebno uložiti da bi se postalo uspješnim autorom. Naletio sam na jednog super autora iz SAD-a koji i je pojasnio kako je izgledao njegov put do ‘slave’. On je i prije nego je krenuo u svijet self-publishinga znao koliko točno novca mora uložiti da bi dobio kvalitetan povrat. Napomenuo je kako je u prvu knjigu uložio nešto više od 7.000 dolara, što mu se vratilo vrlo brzo (već s prvom knjigom). Druga knjiga iziskivala je upola manja ulaganja, a donijela bolje rezultate, dok je treća postala jako popularna, a on renomirani autor u svijetu samostalnog izdavaštva.

Dakle, on je sreću kupio novcem. No, to je učinio vrlo promišljeno, uz kvalitetne ideje i razrađene planove. Sve prije navedeno ne znači kako nije moguće uspjeti bez velikih novčanih ulaganja. Svakako je moguće! Samo moraš pokazati iznimnu upornost, trud i želju za postizanjem sjajnih stvari.

 

 

Zaključak

Nadam se kako sam na jednostavan i razumljiv način objasnio kako napisati knjigu i postati kvalitetan autor. Ja sam proces pisanja romana realizirao, bez da sam posjedovao opsežan odgovor na pitanje kako napisati knjigu. Radio sam po vlastitom navođenju, a pri tome sam koristio i neke trikove na koje sam naišao na internetu.

Tebi putem ovog članka poklanjam hrpetinu sjajnih savjeta i nudim ti desetke fantastičnih odgovora na pitanje kako napisati knjigu. Ovaj članak sadrži više od 10.000 riječi i mislim da sada više nemaš izgovora za izbjegavanje pisanja knjige. Vrijeme je da počneš pisati svoju knjigu ili roman. Ne zaboravi – za pisanje vlastite knjige ne treba ti više od 90 dana, ako se ozbiljno prihvatiš pisanja (napišeš svaki dan barem pokoju stranicu).

Želim ti puno uspjeha u pisanju i nadam se kako ću uskoro imati prilike čitati tvoju knjigu. Ja se uskoro bacam na pisanje svoje nove knjige, a sve češ moći pratiti putem projekta Napisati nove knjige.

 

Da li razmišljaš o pisanju vlastite knjige? Ako tražiš dodatne odgovore na pitanje kako napisati knjigu, javi se ispod u komentare.

[/members_logged_in]